Bedrijven

KLM op eigen benen? 'Het kan wel, maar het wordt lastig'

Paul le Clercq • 19 juli 2017 20:12 @Paul_le_Clercq

(Archieffoto) Beeld © ANP

Er is ontevredenheid over de samenwerking binnen Air France-KLM. Zou KLM het nog alleen afkunnen, dus zonder Air France? Misschien wel, maar dat is niet eenvoudig, denkt luchtvaartdeskundige Hans Heerkens.

De fusie van KLM met Air France, in feite is het een overname door de Fransen, is alweer tien jaar geleden. Maar er lijkt nog altijd weinig sprake te zijn van eenheid binnen het concern.

Vanaf het begin was er wantrouwen bij KLM en in Nederland. Dat de resultaten tussen KLM en Air France nogal uiteenlopen draagt daar in belangrijke mate aan bij. Het gevoel dat de Nederlanders de verliezen bij de stakende Fransen mogen compenseren leeft breed. Gisteren bleek uit een intern onderzoek dat veel managers hun twijfels hebben of Air France-KLM als één bedrijf zal overleven.

Uitgebreide netwerk KLM

Het uitgebreide netwerk dat KLM nu heeft kunnen ze heel moeilijk op eigen houtje in stand houden zegt Hans Heerkens, luchtvaartdeskundige van de Universiteit Twente. KLM zou volgens hem op zijn minst hele sterke samenwerkingsverbanden moeten hebben. 

Die partners zouden dan via hun routes op kortere afstanden de passagiers moeten aanleveren die bij KLM meevliegen op de lange afstanden. Dat is wel een riskante strategie, zegt Heerkens. Zoiets wordt tot toe nog maar heel weinig gedaan.

Aansluitende vluchten

Passagiers zouden met bijvoorbeeld Easyjet naar Schiphol kunnen vliegen, om daar te kunnen overstappen op een lange vlucht van KLM. Maar het voordeel van het huidige netwerk van KLM is juist dat vluchten op elkaar aansluiten. Waardoor iemand die met KLM van bijvoorbeeld Stockholm via Amsterdam naar New York vliegt een gegarandeerde aansluiting heeft.

Easyjet zal zijn dienstregeling niet op die van KLM willen aanpassen, denkt Heerkens. Hij vraagt zich trouwens ook af of KLM alleen groot genoeg is om voldoende bestemmingen op de lange afstand te kunnen aanbieden.

Air France is de baas

Afgezien van dit alles, Air France is de baas binnen Air France-KLM, zegt Heerkens. KLM kan dus niet zomaar opstappen, dat kan alleen als de Fransen het goed vinden.

Kort gezegd zit er volgens Heerkens voor KLM niets anders op dan verder te gaan met de huidige situatie. Hij denkt wel dat het interne onderzoek positief kan uitpakken, het kan als een katalysator dienen om de huidige problemen aan te pakken.

'Te weinig gedaan aan integratie'

Heerkens denkt dat er destijds te weinig is gedaan om KLM en Air France te integreren. Er zijn weliswaar redenen om twee aparte merken te laten bestaan, KLM en Air France, maar het zijn in feite twee afzonderlijke maatschappijen gebleven.

Veel Nederlanders en ook de overheid zijn er destijds onvoldoende op voorbereid dat KLM een Franse maatschappij zou worden. KLM draait inderdaad beter, maar het gaat er niet om wie het meeste winst maakt. Degene met de meeste aandelen heeft het voor het zeggen en dat zijn de Fransen, aldus Heerkens. "Air France draaide al slechter toen Air France-KLM ontstond, dat is toen kennelijk geaccepteerd. Wij zijn niet door de Fransen veroverd, wij hebben onszelf verkocht." 

'Hollands glorie-denken kost niets'

Maar hoe zit het dan met de 'Hollandse glorie' die KLM al dan niet is? Veel Nederlanders vliegen met bijvoorbeeld Easyjet, omdat dat goedkoper is. Nederlanders zijn wel trots op KLM, maar dat kunnen ze zijn omdat het niets kost, zegt Heerkens.

De gang van zaken bij Air France blijft volgens Heerkens een enorm probleem. Natuurlijk bestaat de kans dat het slecht draaiende Air France uiteindelijk KLM meesleept in een faillissement, maar het hoeft niet zo te zijn dat Air France met een grote klap failliet gaat, denkt hij. Het kan ook zijn dat de maatschappij steeds meer gemarginaliseerd raakt. Prijsstunter Norwegian is al op lange afstanden gaan vliegen. 

Bron • RTL Z / Paul le Clercq