Bedrijven

Takeaway groeit door, zet in op bezorgen voor restaurants

Michaël Niewold • 02 mei 2017 09:47 @michaelniewold

Het bedrijf bezorgt sinds kort ook hamburgers van de Burger King. Beeld © ANP

Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl heeft opnieuw veel meer maaltijden bezorgd. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er bijna 16 miljoen orders afgeleverd, een stijging van 47 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.

In Nederland was sprake van een groei met 31 procent op jaarbasis, in Duitsland groeide het aantal orders met 47 procent. De divisie 'Others' van Takeaway kende een ordergroei van 79 procent.

Hoe het bedrijf er echt voorstaat is lastig te zeggen omdat het geen verlies of winstcijfers bekend heeft gemaakt in haar handelsbericht. Meer omzet betekent voor een bedrijf als Takeaway.com vaak ook meer verlies, omdat er veel geïnvesteerd wordt in marketing om marktaandeel te veroveren. Vorig jaar liep het verlies op van 19,6 miljoen euro naar 30,9 miljoen euro

Verlies wordt voor lief genomen

Een woordvoerder van het bedrijf laat weten dat er in Nederland en België al wel winst wordt gemaakt. De verliezen komen vooral door de investeringen in Duitsland legt hij uit. Het bedrijf ziet veel groeimogelijkheden bij de oosterburen en investeert daarom veel in reclame en neemt de verliezen op de koop toe. 

De Belgische en Duitse activiteiten van online voedselbezorgingsmarktplaats Resto-In, dat eind vorig jaar werd ingelijfd, zijn in januari volledig geïntegreerd binnen Takeaway. Daarmee versterkte het bedrijf zijn aanwezigheid in verschillende steden.

Onverwachte groeibriljant

Topman Jitse Groen benadrukt in een verklaring dat Takeaway zijn marktpositie alom heeft verstevigd. Hij zei verder dat het bedrijf verder zal investeren in marketing en in bezorgdienst Scoober om 'zo snel als mogelijk' verder te groeien. Zelf maaltijden bezorgen is een trendbreuk met het traditionele businessmodel van het bedrijf, dat alleen de hongerige klant aan restaurants koppelde.

De bezorgdienst voor restaurants was goed voor 1,1 procent van het totaal aantal orders. Scoober, zoals de dienst binnen het bedrijf bekend staat, groeide daarmee sterker dan waar rekening mee werd gehouden. Mede daardoor ziet Takeaway de verwachting voor het bedrijfsresultaat in Nederland zonniger in.

Hevige concurrentie

Dat zal ook wel moeten, de concurrentie op dit gebied is hevig met bedrijven als Foodora, UberEats en Deliveroo. Dat laatste bedrijf opende onlangs zelfs twee eigen keukens om maaltijden klaar te maken. 

Opmerkelijk is dat Groen bij de persconferentie na de beursgang nog erg voorzichtig was over het bezorgen voor restaurants. Het was weliswaar een dienst die ze willen aanbieden, maar waar Groen toen nog niet 'de grote groei' van verwachtte. 

Bron • RTL Z