Beurs

'Ahold zegt niets over Bol.com uit vrees voor Amazon'

11 februari 2020 11:45

Het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk. Beeld © ANP

Supermarktconcern Ahold Delhaize maakt nauwelijks iets bekend over hoe Bol.com draait. Dat komt doordat het Amazon niet wijzer wil maken, schrijft Het Financieele Dagblad.

Ahold maakt bij de kwartaalcijfers alleen bekend met hoeveel de omzet bij Bol.com steeg. Het precieze bedrag wordt niet bekend gemaakt, dat wordt alleen samen met ah.nl getoond. Alleen de omzet over een heel jaar wordt gepubliceerd.

Amazon

Die geheimzinnigheid is niet zonder reden, schrijft Het Financieele Dagblad. Ahold wil namelijk het grote Amazon niet wijzer maken dan het is, zeggen bronnen tegen de krant.

Amazon is een reus op het gebied van webwinkels. In Nederland heeft het nog geen aparte webshop, klanten moeten daarvoor uitwijken naar de naar het Nederlands vertaalde Duitse site van Amazon.

Gezichtsverlies

Als de Amerikanen zouden weten hoe goed Bol.com draait, dan zou dat wellicht een uitnodiging zijn om hier ook te beginnen.

Nóg een reden dat Ahold bijna niets meedeelt over hoe Bol.com draait zou zijn dat als het moeite heeft om de concurrentie met Amazon aan te gaan, dat dan niet uit de cijfers is te halen. Daardoor zou Ahold Delhaize zichzelf gezichtsverlies besparen.

Hoe dan ook: binnenkort begint Amazon ook in Nederland met een eigen webwinkel.

'Beursgang overwogen'

Ahold zou de laatste tijd wel hebben overwogen om meer cijfers over Bol.com te geven. Dat zou goed moeten zijn voor de waardering van het concern, omdat webwinkels die snel groeien nu eenmaal door beleggers op prijs worden gesteld. Ook zou zijn overwogen om een deel van Bol.com naar de beurs te brengen.

'In Londen en New York snappen ze niet hoe groot Bol.com hier is. Daardoor komen de prestaties van Bol.com onvoldoende tot uiting in de waardering van het Ahold-aandeel', zegt een ingewijde tegen het Financieele Dagblad. Een hogere koers maakt dat een beursfonds minder makkelijk is om over te nemen.

Kleding

Bol begint komende zomer ook in het Franstalige deel van België. Verder gaat het Bol.com merkkleding verkopen, om beter de concurrentie met Amazon aan te kunnen, schreef het Financieele Dagblad in november.

Ahold Delhaize wil geen commentaar geven op het artikel in het FD.

Bron • RTL Z