Beurs

Aan de grond houden 737 Max kost Boeing ruim 18 miljard dollar

Paul le Clercq • 29 januari 2020 14:44 @Paul_le_Clercq

De problemen met de 737 MAX hakken er fors in voor Boeing. Beeld © Getty

De enorme problemen met de 737 Max kosten Boeing naar schatting 18,6 miljard dollar (16,9 miljard euro). Dat is meer dan het dubbele van de 9,2 miljard dollar die het bedrijf een kwartaal eerder nog kwijt dacht te zijn.

Dat maakt de Amerikaanse vliegtuigproducent Boeing bekend bij de presentatie van de cijfers voor het vierde kwartaal. In dit kwartaal werd ook een verlies van 1 miljard dollar geleden. Het is voor het eerst in meer dan twee decennia dat Boeing een verlies boekt.  

Vliegvelden vol met toestellen

Vliegvelden in de VS en de rest van de wereld staan vol met toestellen van het type 737 Max. Ze mogen nog altijd niet vliegen en dat drukt zwaar op de cijfers van Boeing.

Boeing zelf denkt dat het toestel medio dit jaar weer mag vliegen. De onderneming verwacht de productie van de gewraakte 737 Max voor de zomer weer te hervatten

Twee weken terug bleek al dat Boeing in de maanden oktober tot en met december twee derde minder vliegtuigen had afgeleverd in vergelijking met een jaar eerder.

Alles bij elkaar denkt Boeing voor het gedwongen aan de grond houden van de 737 Max 18,6 miljard dollar kwijt te zijn. Veel meer dus dan eerder werd geschat. 

Boetes voor late levering 

Boeing heeft geld betaald aan moeten betalen aan luchtvaartmaatschappijen omdat het 737 Max-toestellen later levert dan beloofd. En zolang de productie  stilligt kan er ook geen winst gemaakt worden.

Daarnaast maakt Boeing kosten nu de productie is stilgelegd, omdat toeleveranciers wel moeten worden betaald en werknemers ook krijgen doorbetaald.

Omzet en resultaat nóg slechter dan gedacht

De problemen met de 737 Max drukten zowel op de omzet als op het resultaat, die veel slechter zijn dan analisten hadden verwacht. De omzet kelderde in het vierde kwartaal met 37 procent tot 17,9 miljard dollar.

Onderaan de streep resteert een verlies van 1 miljard dollar. Vóór belastingen werd er zelfs een verlies van meer dan 2,3 miljard dollar geleden, tegen een winst van ruim 4 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder.

787

Ook rond de 787 Dreamliner is er slecht nieuws. Eerder zei Boeing al dat de productie van de 787 van 14 naar 12 toestellen per maand zou worden verkleind, maar begin volgend jaar gaat dat nog verder omlaag naar 10 vliegtuigen per maand.

Pas in 2023 zal dat weer worden verhoogd naar 12 toestellen per maand. De 787 was na de 737 het meest verkochte toestel van Boeing.

Militaire tak

Ook bij het onderdeel dat militaire vliegtuigen produceert zijn er tegenslagen. Zo moest er een voorziening van 410 miljoen dollar worden getroffen, waardoor de winst hier bijna volledig verdampte.

Over heel 2019 daalde de omzet met 25 procent tot 76,6 miljard dollar. Tegen een nettowinst van 10,5 miljard dollar over 2018 staat een verlies van 636 miljoen dollar over heel 2019. Dat is het eerste verlies sinds 1997.

Negatief eigen vermogen

Door de grote problemen van Boeing is het eigen vermogen van het concern negatief geworden: min 8,3 miljard dollar. Ondertussen zijn de schulden ten opzichte van een jaar geleden fors opgelopen.

Eind december werd bekend dat topman Dennis Muilenburg opstapte vanwege de problemen bij Boeing. Hij is inmiddels vervangen door David Calhoun.

Bron • RTL Z