Beurs

Omzet Jumbo stijgt met 14 procent, wint wederom marktaandeel

30 december 2019 11:46

Jumbo groeide in Nederland harder dan de markt. Beeld © ANP

De omzet van Jumbo steeg in 2019 met 14 procent tot 8,4 miljard euro. Dat komt voor ruim de helft door overnames, maar ook op eigen kracht wist Jumbo het beter te doen dan de hele supermarktbranche. De sluiting van Hudson's Bay raakt wel La Place, dat in twaalf vestigingen een restaurant had.

De omzet van de Jumbo supermarkten steeg autonoom, dus zonder rekening te houden met overnames, met 6,5 procent en dat is meer dan de marktgroei in Nederland van 4 procent. Nederland is nog altijd verreweg de belangrijkste markt voor Jumbo.

Verder profiteerde Jumbo van de ombouw van de overgenomen Emté supermarkten. In totaal ging het om 70 winkels, daarvan werden de resterende 47 omgebouwd naar de Jumboformule. Daarnaast kregen vier vestigingen van Agrimarkt het uiterlijk van een Jumbo.

Jumbo Foodmarkt en City

Jumbo opende zelfs ook nog winkels: twee Jumbo Foodmarkten en twee Jumbo's City. Jumbo heeft naar eigen zeggen in Nederland een marktaandeel van ruim 21 procent, met de aantekening dat dit cijfer geldt voor de laatste maanden van het jaar. Over 2018 claimde Jumbo nog een marktaandeel van ruim 20 procent.

Distrifood rekende voor 2018 trouwens een marktaandeel van 19,1 procent voor, maar dat was over het hele jaar. Als je harder groeit dan de markt, dat ligt je marktaandeel aan het eind van het jaar uiteraard boven het gemiddelde van dat jaar.

Veel kleiner dan Appie

Jumbo is in Nederland nog altijd een stuk kleiner dan Albert Heijn, dat over 2018 een marktaandeel van 34,7 procent had. Het marktaandeel van Albert Heijn stond eerder dit jaar wel onder druk, maar over het derde kwartaal wist het de daling tot staan te brengen.

Appie haalt in Nederland nog altijd een omzet die bijna twee derde hoger is dan die van Jumbo.

La Place

Volgens topman Frits van Eerd is de doelstelling van een omzet van 10 miljard in 2021 haalbaar. Dat lijkt geen hele gewaagde uitspraak, daarvoor moet de omzet in 2020 en 2021 met 7,3 procent groeien, ruim minder dan de groei in 2019.

Jumbo raakt met de ondergang van Hudson's Bay in Nederland twaalf vestigingen van La Place kwijt, die zaten in die warenhuizen. Daar staat echter tegenover dat er nieuwe vestigingen worden geopend, met name in het buitenland.

België

Verder groeit Jumbo in België. Daar heeft het nu drie vestigingen, volgend jaar moeten er tussen de twaalf en vijftien vestigingen bijkomen. Jumbo blijft in België nog wel achter bij Albert Heijn, dat heeft daar nu 49 winkels en dat moet in de komende jaren groeien tot 80.

Jumbo concurreert in België ook met Delhaize, dat net als Albert Heijn onderdeel is van Ahold Delhaize. Het marktaandeel van Delhaize plus Albert Heijn samen is in België 26 procent. Daarmee is het wat kleiner dan marktleider Colruyt, maar groter dan het Franse Carrefour. Delhaize zit in heel België, terwijl Albert Heijn en Jumbo zich beperken tot Vlaanderen.

Nederland

Ook in Nederland wil Jumbo blijven groeien. Via een deal met Hema kan het 17 Hemawinkels in Nederland (en Vlaanderen) ombouwen tot een Jumbo. Ook zal in zes stationswinkels van Hema het foodassortiment van Jumbo worden verkocht, terwijl Jumbo verder zes filialen van Marqt (onder meer die aan het Amsterdamse Gelderlandplein) en Ekoplaza gaat ombouwen tot een Jumbo.

In 2019 kwam 4 procent van de Nederlandse omzet van Jumbo uit online. Het aantal vestigingen van waaruit wordt geleverd aan consumenten wordt volgend jaar verder vergroot. Nu gebeurt dat vanuit vier plekken.

Bron • RTL Z