Beurs

Heineken somberder over winstgroei: kater voor beleggers

23 oktober 2019 09:22

Charlène de Carvalho-Heineken, dochter van Freddy. Beeld © ANP

Bierbrouwer Heineken denkt dat in heel 2019 de operationele winst wat minder zal groeien dan waar eerder vanuit werd gegaan. Het concern rekent op een groei van de operationele winst van rond de 4 procent, terwijl eerder nog werd gerekend op een toename van zo'n 5 procent.

Uitgebreide winstcijfers geeft Heineken niet over het derde kwartaal. Het publiceert in de trading update vooral cijfers over de verkochte volumes. Voor wat betreft de resultaten houdt Heineken het bij de opmerking dat de nettowinst in de eerste negen maanden uitkwam op 1667 miljoen euro. Dat is een groei van 4,4 procent.

De Nederlandse bierbrouwer ziet 'aanhoudende wisselvalligheid' bij de verkopen in een aantal markten waar het actief is. Over het eerste halfjaar was nog sprake van een daling van 1,2 procent.

Beleggers zijn teleurgesteld. De koers van Heineken staat zo'n 2 procent lager en daarmee is het als 'defensief' beschouwde aandeel één van de grootste dalers in de AEX-index.

Heinekenmerk

Heineken verkocht in de maanden juli tot en met augustus 2,3 procent meer bier (zonder het effect van overnames) en dat is wat analisten ook hadden verwacht. Vooral de verkopen van het Heinekenmerk namen toe: met 7,4 procent. Met name in Brazilië, Zuid-Afrika, het Verenigd Koninkrijk, Nigeria, Roemenië en Duitsland dronken consumenten meer Heineken.

In totaal ging er 64,2 miljoen hectoliter bier over de toonbank, dat is 6,4 miljard liter, dat komt overeen met meer dan 32 miljard vaasjes van 0,2 liter.

Azië Pacific is uitblinker

De autonome omzet (dus zonder het effect van overnames) nam vooral toe in de regio Azië Pacific: +13,9 procent. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa, dat door Heineken als één regio wordt gezien, en in Europa is de toename met 1,6 procent een stuk geringer.

In Nederland werd zo'n 5 procent minder bier afgezet in vergelijking met het gunstige derde kwartaal van vorig jaar. Toen profiteerde Heineken van de mooie zomer.

Europa is al langere tijd een volwassen markt, dat betekent relatief weinig groei. De bevolking groeit immers niet veel meer. Europa is nog wel in termen van volume verreweg de belangrijkste regio. Heineken verkoopt er ruim drie keer zoveel bier als in Azië Pacific, maar gezien de groeipercentages wordt dat verschil wel minder groot.

Bron • RTL Z