Beurs

Grootste Amsterdamse beursgang ooit: Prosus stijgt 29 procent

11 september 2019 09:12

Beeld © Getty

De koers van het nieuwe Amsterdamse beursfonds Prosus stijgt meteen. De eerste koers was 76 euro, dat is ruim 29 procent meer dan de referentiekoers van 58,70 euro.

Prosus maakte vandaag zijn debuut op de Amsterdamse beurs en de grootste Nederlandse beursgang ooit lijkt al meteen een succes. De referentiekoers die het aandeel meekreeg, op basis van de koers van moederbedrijf Naspers in het Zuidafrikaanse Johannesburg, was 58,70 euro.

De eerste koers van Prosus was 76 euro, daarna ging een klein deel van de enorme koerswinst verloren, maar nog altijd staat de koers fors hoger.

Direct listing

Er worden geen nieuwe aandelen Prosus uitgegeven, in plaats daarvan is er sprake van een direct listing. Daarbij wordt de prijs pas duidelijk als de eerste koop- en verkooporders aan elkaar gekoppeld zijn, oftewel wanneer een aanbiedende partij en een koper het eens zijn over de prijs per aandeel.

Prosus is afgesplitst van Naspers uit Zuid-Afrika. Daarbij krijgen bestaande aandeelhouders van Naspers zowel aandelen in Prosus als aandelen in de bestaande activiteiten van Naspers in Zuid-Afrika.

AEX-index

Naspers zelf houdt zo'n 73 procent van de aandelen Prosus, de rest staat genoteerd in Amsterdam. Bij de referentieprijs van 58,70 euro is de beurswaarde van Prosus circa 94 miljard euro. Daarmee is het, afgezien van Shell en Unilever, het meest waardevolle beursfonds in Amsterdam.

Prosus zei al eerder te verwachten nog voor het einde van het jaar in de AEX-index te worden opgenomen.

Tencent

Prosus is in feite een beleggingsfonds. Verreweg het belangrijkste onderdeel van Prosus is een belang van 31 procent in Tencent, het grootste internetbedrijf van China en bekend van WeChat. De waarde van die aandelen is meer dan die van Prosus als geheel, zodat je aandelen Tencent met een korting krijgt.

De reden voor de beursgang van Prosus in Amsterdam is om een deel van die onderwaardering eruit te krijgen. "Met Prosus heb je een belang in Tencent voor een koopje", vat RTL Z-beurscommentator Durk Veenstra het samen.

Naast het belang in Tencent bestaat Prosus ook nog uit belangen in aantal internetbedrijven, zoals Delivery Hero, Mail.ru (de grootste Russische e-mailprovider), Makemytrip (online reisorganisatie uit India) en OLX (vergelijkbaar met Marktplaats, groot in landen als India en Brazilië).

Nóg zo'n gouden greep?

Naspers (waarvan Prosus nu wordt afgesplitst) deed in 2001 een meesterzet door voor 32 miljoen dollar een belang van 46,5 procent in Tencent te kopen. Inmiddels is dat belang geslonken tot 31 procent, maar dat is wel zo'n 110 miljard euro waard.

Of Prosus weer zo'n gouden greep kan doen of al in portefeuille heeft? Die aankoop van Tencent was meer iets eenmaligs, denkt Matthijs Kok van ProBeleggen. In Delivery Hero en Mail.ru zit wel wat potentieel, maar ze zullen geen klapper zijn zoals Tencent, verwacht hij.

Uiteraard kan Prosus een deel van het huidige belang in Tencent verkopen en dat in nieuwe veelbelovende bedrijven steken. Maar tot 2021 heeft Prosus geen plan om het belang af te bouwen en of er dan een klapper tussen zal zitten, dat is heel moeilijk in te schatten, denkt Kok.

Bron • RTL Z