Beurs

Beursnieuweling Prosus is vooral belang in Tencent, met korting

Paul le Clercq • 26 augustus 2019 16:54 @Paul_le_Clercq

De beursvloer in Amsterdam Beeld © ANP

Op 11 september gaat Prosus naar de Amsterdamse beurs. Het bedrijf omvat de internationale activiteiten van het Zuid-Afrikaanse mediaconglomeraat Naspers. Wie aandelen inslaat, koopt eigenlijk vooral aandelen in de Chinese internetgigant Tencent, maar wel met een flinke korting.

Naar verwachting is Prosus bij zijn beursgang 100 miljard dollar (90 miljard euro) waard, schrijft moederbedrijf Naspers in zijn prospectus. Prosus zal van Naspers worden afgesplitst.

Met de notering wil Naspers meer internationale beleggers trekken en minder afhankelijk worden van de beurs in Johannesburg. Er worden geen nieuwe aandelen uitgegeven.

Prosus wordt bij zijn debuut in Amsterdam naar verwachting het derde beursfonds in Amsterdam. Qua beurswaarde moet het alleen Shell en Unilever voor laten gaan.

125 miljard

Prosus beslaat de internetactiviteiten van technologieconcern Naspers. In Prosus wordt onder meer het belang van 31 procent in de Chinese internetreus Tencent ondergebracht, ter waarde van 125 miljard dollar.

Ook heeft Naspers belangen in bedrijven zoals Delivery Hero, Mail.ru (de grootste Russische e-mailprovider), Makemytrip ( een online reisorganisatie uit India) en OLX (een dienst vergelijkbaar met Marktplaats, groot in landen zoals India en Brazilië).

Alle winst komt uit Tencent

Tencent was in de eerste helft van 2019 goed voor het grootste deel van de winst. Sterker nog, de eigen activiteiten van Prosus leverden een operationeel verlies op van 119 miljoen dollar, tegen een verlies van 74 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder.

Daar staat echter een aandeel in het resultaat van Tencent van 1486 miljoen dollar (tegen 1091 miljoen dollar) tegenover. Daarmee steeg de nettowinst van Prosus onderaan de streep tot 1395 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder 1068 miljoen dollar

Met een aandeel Prosus koop je daarom vooral een aandeel in Tencent. 

Meesterzet

In 2001 investeerde Naspers in Tencent en dat was een meesterzet. Voor 32 miljoen dollar kocht het toen 46,5 procent van Tencent. Inmiddels is dat belang geslonken tot 31 procent, maar dat is wel zo'n 110 miljard euro waard.

Analist Corné van Zeijl van Actiam zei eerder dat Prosus interessanter is dan Tencent, omdat je Tencent koopt met een korting. "Maar de grootste fout die je kunt maken is aandelen in een holding kopen en denken dat de discount eruit gaat", voegt hij er meteen aan toe.

Oordeel over Tencent

Hij noemt als voorbeeld ASMI, dat een belang had in het Aziatische ASM PT. Dat belang was lange tijd meer waard dan de totale waarde van beursfonds ASMI, zodat aan de activiteiten van ASMI zelf een negatieve waarde werd toegekend. "Maar die discount zat er wel 15 jaar in", aldus Van Zeijl.

Je moet bij Prosus dan ook vooral een oordeel hebben over wat Tencent doet, zegt Van Zeijl.

Beter direct beleggen

Jos Versteeg, analist bij InsingerGilissen, is enthousiast over Tencent. Dat geldt vooral voor het onderdeel WeChat. Dat is te vergelijken met Whatsapp, maar gaat verder.

Zo kun je er overal mee betalen, niet alleen in winkels, maar ook in taxi's en zelfs aan zwervers, aldus Versteeg. Op WeChat staan nog nu relatief weinig advertenties. Dat kan op termijn hard groeien, kijkend naar onder meer Google en Facebook, denkt Versteeg.

Hij denkt wel dat je beter direct in Tencent kunt beleggen dan via Naspers.

Bron • RTL Z