Beurs

Omzet en winst Adyen stijgen fors, maar aandeel gaat onderuit

22 augustus 2019 11:52

Topman Pieter van der Does van Adyen. Beeld © Getty

Betaalbedrijf Adyen zag in de eerste zes maanden van het jaar zowel de omzet als winst flink stijgen. Toch zijn beleggers teleurgesteld: de koers daalt vanochtend met meer dan 5 procent, daarmee is het het slechtst presterende AEX-fonds.

Adyen is een betaalplatform dat elektronische betalingen mogelijk maakt. Het heeft onder meer Facebook, Spotify, Netflix, De Bijenkorf en Coolblue als klanten. 

Het bedrijf verwerkte 105 miljard euro aan betalingen, bijna de helft meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet van Adyen steeg met 41 procent tot 221 miljoen euro. Omdat de kosten minder toenamen, groeide de nettowinst met maar liefst 92 procent tot 92,5 miljoen euro.

Marge stijgt

De operationele marge nam toe tot 57 procent, waarmee die graadmeter voldeed aan het niveau van meer dan 55 procent dat Adyen voor de lange termijn als doel heeft. Het bedrijf moet wel toegeven dat de verbetering van de marge voor een deel komt door veranderde boekhoudregels. Zonder die wijzigingen zou de marge 3 procent lager zijn geweest.

In de afgelopen tijd hengelde Adyen onder meer luchtvaartconcern Singapore Airlines en de Amerikaanse woninginrichter Restoration Hardware binnen als klant. Eerder werden al grote namen als Facebook, Spotify, Uber en Netflix binnengehaald.

Koers daalt

Adyen maakte destijds haar debuut op Beursplein 5. In maart dit jaar promoveerde Adyen naar de Amsterdamse AEX-index. Beleggers hadden blijkbaar meer verwacht van de cijfers, want op de beurs daalt de koers van Adyen met meer dan 5 procent.

Sinds de beursgang medio juni steeg de koers echter zeer fors: met 166 procent.

Bron • RTL Z