Beurs

Slack stijgt meteen bij beursintroductie op Wall Street: +50 procent

20 juni 2019 18:17

Stewart Butterfield (vierde van links) bij het luiden van de openingsbel op Wall Street. Beeld © Getty

De beursgang van zakelijke slackdienst Slack is een succes. De eerste koers ligt ruim 50 procent boven de referentieprijs.

Slack heeft een goede dag uitgekozen om naar de beurs te gaan. De koersen op Wall Street stijgen, omdat beleggers enthousiast zijn over de uitspraken van Jerome Powell, de baas van de Fed (de centrale bank van de VS). De brede S&P 500-index staat zelfs op een record.

Op basis van recente transacties had de beurs van New York een referentiekoers vastgesteld van 26 dollar per aandeel. De eerste koers lag daar met 38,50 dollar ruim 50 procent boven. Slack is op de beurs nu in totaal 26 miljard dollar waard.

Net als bij de andere beursgangen van de afgelopen weken, zoals die van UberLyftPinterestZoom en Levi Strauss, was het even wachten op de eerste beurskoers. Dat heeft te maken met de grote aantal koop- en verkooporders.

Verlies stijgt

De resultaten van Slack zijn echter nog niet om over naar huis te schrijven. Zo wordt er nog altijd verlies geleden. Over heel 2018 ging het om een verlies van 139 miljoen dollar (125 miljoen euro), op een omzet van 401 miljoen dollar.

In het eerste kwartaal steeg de omzet in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, maar het verlies liep eveneens op. Op een 67 procent hogere omzet van 134 miljoen dollar nam het nettoverlies toe, van 24,9 miljoen dollar tot 31,9 miljoen dollar.

Kosten voor R&D en marketing kunnen wel eens schommelen, maar ook als je kijkt naar de brutowinst, dus puur de omzet min de daaraan gerelateerde kosten, dan was er geen verbetering. Sterk nog, de brutowinst uitgedrukt in de omzet daalde zelfs van 87,5 procent tot 86,2 procent.

Geen traditionele beursgang

De beursgang van Slack gebeurt, anders dan bij de meeste andere bedrijven, via een zogeheten direct listing. Daarbij wordt geen gebruik gemaakt van banken die de beursgang begeleiden en er worden ook geen nieuwe aandelen uitgegeven. 

In plaats daarvan kunnen de bestaande aandeelhouders gewoon hun aandelen verhandelen via de beurs, vanaf de dag van de beursgang.

Net als Spotify

Bij een traditionele beursgang wordt een introductiekoers vastgesteld, dat is de prijs die verkopende aandeelhouders gegarandeerd voor hun stukken krijgen. Ook is, in het geval er aandelen worden uitgegeven, dat de prijs die het bedrijf zeker ontvangt.

Slack is het tweede grote techbedrijf dat kiest voor een direct listing. Vorig jaar bracht ook streamingdienst Spotify op die manier zijn aandelen naar de beurs.

Slack bespaart wel op de kosten die het aan de beursgang kwijt is. Zo betaalt het nu 22 miljoen dollar in verband met de beursgang, terwijl bijvoorbeeld Snap twee jaar terug nog 85 miljoen dollar moest uittrekken.

Grootste winnaars beursgang

Tot de partijen die het meeste voordeel hebben bij de beursintroductie van Slack behoort Accel, een Amerikaanse durfkapitaalbedrijf. Het heeft 23,8 procent van de aandelen van Slack, daarvoor betaalde het zo'n tien jaar geleden zo'n 1,5 miljoen dollar. Nu is het pakket 3,1 miljard dollar waard.

Ook mede-oprichter en ceo Stewart Butterfield profiteert. Hij heeft 8 procent van de aandelen van Slack en die stukken vertegenwoordigen een waarde van 1,1 miljard dollar.

Chief technology officer Cal Henderson heeft 3,3 procent van de aandelen, goed voor 430 miljoen dollar.

Bron • RTL Z