Beurs

Dramatisch beursdebuut Uber: koers meteen 6 procent lager

Paul le Clercq • 10 mei 2019 17:57 @Paul_le_Clercq

Beeld © AFP

De beursintroductie van taxi-app Uber is op een grote teleurstelling uitgedraaid. De openingskoers is namelijk 42 dollar en dat is 3 dollar, oftewel bijna 7 procent, lager dan de introductiekoers van 45 dollar.

Net als bij de andere beursgangen van de afgelopen weken, zoals die van Lyft, Pinterest, Zoom en Levi Strauss, was het even wachten op de eerste beurskoers. Dat heeft te maken met de grote aantal koop- en verkooporders.

De eerste koers van 42 dollar voor Uber betekent dat nieuwe beleggers bereid zijn om minder dan te betalen dan de introductiekoers. Daarmee lijkt de beursgang voor dit moment niet geslaagd. Beleggers verwachten dat de koers bij een beursgang juist stijgt.

Uber trekt concurrent Lyft, dat eind maart al naar de beurs ging, verder onderuit. De beursgang van Lyft is al helemaal geen succes, inmiddels staat de koers van dat aandeel zelfs 30 procent lager.

Koerswinst

De eerste koers ligt 7 procent onder de introductiekoers, die de oude aandeelhouders krijgen voor de aandelen die zij verkopen. Dat betekent dat de aandeelhouders die vandaag zijn ingestapt al meteen op verlies staan.

De laatste keer dat investeerders geld staken in Uber (vóór de beursgang dus), gebeurde dat tegen een koers van 48,77 dollar. Die beleggers staan dus op een nog groter (papieren) koersverlies, maar veel andere investeerders hebben tegen lagere niveaus gekocht.

De beursgang van Uber is nog altijd één van de grootste in de VS ooit. Het is op de beurs zo'n 78 miljard dollar waard, dat is iets minder dan ASML en ook Shell en Unilever hebben een hogere waarde, maar de andere 22 AEX-fondsen zijn minder waard dan Uber.

Slechter beurssentiment

Het was spannend wat de koers van Uber zou gaan doen. Het algehele beurssentiment verslechterde de afgelopen week namelijk, mede door tweets van de Amerikaanse president Trump over de handelsoorlog met China.

Verder werd Uber met de gang naar de beurs eind maart afgetroefd door concurrent Lyft, maar die beursgang is tot nu toe een teleurstelling. De koers van Lyft staat nu namelijk 30 procent onder de koers waartegen het toen naar de beurs ging.

Lyft vs Uber

Bij de beursgang van Lyft leken de bestaande aandeelhouders het onderste uit de kan te willen hebben. Zo werd de bandbreedte waartegen Lyft naar de beurs ging verhoogd en de introductiekoers werd geprikt op het hoogste punt van die verhoogde bandbreedte.

Bij Uber, daarentegen, waren de aandeelhouders en de begeleidende banken veel voorzichtiger. De totale waarde van Uber werd aanvankelijk ingeschat op 120 miljard.

Cashende beleggers

Eén van de aandeelhouders die nu cashen is de Nederlander Kees Koolen, oprichter van Booking.com. Hij heeft ruim 6,5 miljoen aandelen Uber en daarvan verkoopt hij er 252.000. Daarmee krijgt Koolen 11,3 miljoen dollar op zijn rekening gestort.

Ook andere beleggers cashen. Zoals Uber-oprichters Travis Kalanick en Garret Camp. Zij verkopen respectievelijk 3,7 miljoen en 3,1 miljoen aandelen. Dat levert ze respectievelijk 168 en 140 miljoen dollar op.  

258 miljoen

De persoon die op de grootste waarde aan aandelen Uber zit, is Matt Cohler. Hij is een bekende investeerder uit Silicon Valley. Cohler heeft een belang van maar liefst 11 procent.

Hij verkoopt nu 5,7 miljoen aandelen, dat levert hem vandaag 258 miljoen dollar op, terwijl hij daarnaast nog 144 miljoen aandelen heeft. Tegen de introductiekoers van 45 dollar is dat maar liefst bijna 6,5 miljard dollar.

De eerste werknemer van Uber, Ryan Graves, int 59 miljoen dollar.

Terughoudend

Of Uber een mooie belegging zal zijn? Analist Jos Versteeg van InsingerGilissen en beurscommentator Durk Veenstra zijn voorzichtig.

Versteeg wijst erop dat Uber vorig jaar een omzet maakte van 11 miljard dollar, maar dat het een operationeel verlies van 3 miljard dollar leed. "Hoeveel omzet moet je dan draaien om winst te maken?", vraagt Versteeg zich af. Er is een kans dat ze nooit winst zullen maken, zegt hij. 

Zelfrijdende auto's

Uber zet zwaar in op zelfrijdende auto's, daarmee zouden ze het grootste deel van de kosten kunnen weghalen, aldus Versteeg. Maar hij vraagt zich af of Uber daar wel zo goed in is. Hij denkt dat Google verder is met kunstmatige intelligentie.

Volgens Veenstra moet nog blijken of je met zelfrijdende auto's wel met acceptabele snelheid zult kunnen rijden. Vooral over binnensteden, zoals in Amsterdam, waar veel fietsers zijn, heeft hij zijn twijfels. Terwijl je te zijner tijd juist daar een zelfrijdende Uber zult willen nemen, zegt Veenstra.

Bron • RTL Z