Beurs

Beleggers scoren met Pinterest: koers 24 procent omhoog

Paul le Clercq • 18 april 2019 17:46 @Paul_le_Clercq

Pinterest maakte vandaag zijn debuut op Wall Street. Beeld © ANP

De beursgang van Pinterest lijkt een succes. Het duurde even voor er een eerste koers was, maar deze lag 24 procent boven de introductiekoers van 19 dollar per aandeel. Nieuwe aandeelhouders zijn dus meteen een stuk rijker, net als bestaande aandeelhouders die hun aandelen niet verkopen.

Dat er grote belangstelling was voor de beursgang van Pinterest werd duidelijk toen de introductiekoers, dat is de koers waartegen beleggers voor de beursgang de aandelen konden kopen, werd vastgesteld. 

De prijs van 19 dollar ligt namelijk boven de range van 15 tot 17 dollar waar aanvankelijk vanuit werd gegaan.

Die aanvankelijke range werd als voorzichtig omschreven. Opvallend is dat de, verhoogde, introductiekoers nog 12 procent ligt onder de waarde van 21,54 dollar waarop twee jaar terug nog aandelen werden verkocht.

Er wordt voor 1,6 miljard dollar aan nieuwe aandelen uitgegeven. 

Snap en Lyft

Pinterest is na Snap, dat twee jaar terug naar de beurs ging, het eerste social media bedrijf dat naar Wall Street gaat. Dit jaar werd Pinterest voorgegaan door Lyft, dat eind maart naar de beurs ging. Lyft was de eerste in een hele rij techfondsen die dit jaar op de beurs worden verwacht. 

De beursgang van Lyft is bij nader inzien niet zo'n succes, beleggers hebben de afgelopen drie weken 17 procent verloren. Ook met Snap is er geld verloren. De koers van dat bedrijf staat 30 procent onder de introductiekoers.

Bescheiden verlies

Een verschil met die twee bedrijven is dat Pinterest maar een bescheiden verlies lijdt: geen honderden miljoenen, maar over 2018 63 miljoen dollar. Dat verlies halveerde ook nog eens in vergelijking met een jaar eerder. De omzet van Pinterest groeide afgelopen jaar met 60 procent.

Op een koers van  euro is Pinterest op de beurs in totaal  12,7 miljard dollar waard. Daarmee is het een kleinere beursgang dan die van Lyft en Snap en aanzienlijk kleiner dan die van Uber, dat begin mei naar de beurs wil. In de markt wordt voor Uber een marktwaarde van zo'n 100 miljard dollar genoemd.

Inspiratie

Op de app van Pinterest kun je inspiratie opdoen voor onder meer recepten, bruiloften, de verbouwing van je huis en make-up. Die ideeën kun je opslaan op moodboards en die zijn behoorlijk populair.

Pinterest bestaat nu tien jaar en zo'n 250 miljoen mensen wereldwijd gebruiken de app. Twee derde daarvan is vrouw.

Advertenties

Pinterest verdient geld met advertenties: 75 procent van de ideeën op Pinterest komt van bedrijven en zij betalen Pinterest voor gesponsorde posts. En zij kunnen betalen om heel gericht aan bepaalde gebruikers hun posts te laten zien. Die promoted posts leverde Pinterest vorig jaar 3 dollar per gebruiker op

Via Pinterest kun je gebruikers ook direct iets laten kopen in de app.

Bron • RTL Z