Beurs

Belegger klaagt Boeing aan om koersdaling na crash 737 Max

Sjors Rodenburg • 10 april 2019 10:47 @SjorsRodenburg

Beeld © Het aandeel Boeing is sinds de dodelijke ongelukken ruim 10 procent gedaald.

Een aandeelhouder van Boeing heeft de vliegtuigbouwer en zijn bestuurders voor de rechter gedaagd vanwege de problemen rond de 737 Max. Volgens de aanklager heeft Boeing 'winstgevendheid en groei boven veiligheid en eerlijkheid' gesteld en beleggers misleid door te blijven benadrukken dat het vliegtuig veilig zou zijn.

Dat blijkt uit het rechtbankdocument dat de aanklager, Richard Seeks, heeft ingediend bij de federale rechtbank in Chicago. Hoewel Seeks de enige ondertekenaar is, zegt hij op te komen voor iedereen die financiële schade heeft geleden doordat de beurskoers flink is gedaald na de twee dodelijke crashes.

Dat zijn er volgens hem wel enkele duizenden beleggers. Andere beleggers kunnen zich aansluiten bij de zaak in de VS, een zogenoemde 'class action'-rechtszaak. 

Met de 737 Max deden zich in korte tijd twee crashes voor, in oktober in Indonesië en in maart in Ethiopië. Daarbij kwamen samen 346 mensen om. In beide gevallen bleek een veiligheidssysteem de neus van het toestel naar beneden te drukken omdat het verkeerde informatie kreeg van een niet goed werkende sensor.

14.200 dollar schade

Boeing heeft het probleem naar eigen zeggen inmiddels gevonden en werkt aan een software-update. Wanneer die wordt goedgekeurd door de luchtvaartautoriteiten en wanneer deze kan worden geïnstalleerd is nog niet bekend. Tot die tijd blijven alle Boeings 737 Max aan de grond.

Op de dag van de crash in Ethiopië, op 10 maart, daalde de beurskoers met ruim 10 procent. In totaal verdampte meer dan 27 miljard dollar.

Seeks kocht vlak daarvoor op 5 en 7 maart in totaal 300 aandelen voor een bedrag van ruim 128.000 dollar (113.500 euro). Eind maart en begin april verkocht hij zijn aandelen voor bijna 114.000 dollar. Seeks bleef achter met een verlies van bijna 14.200 dollar.

Sprake van misleiding

De aanklager neemt het de Amerikaanse vliegtuigbouwer kwalijk dat het na de eerste crash met een toestel van Lion Air publiekelijk bleef volhouden dat de 737 Max 'het veiligste toestel in het luchtruim' was. Hierdoor is er volgens Seeks sprake van misleiding over Boeings belangrijkste activiteiten, de bouw van passagiersvliegtuigen.

De 737 Max is de nieuwste versie van de populaire 737-serie. Van het toestel zijn er inmiddels 387 geleverd en nog eens 4625 zijn er in bestelling, blijkt uit de meest recente cijfers. Maar sinds het toestel wereldwijd aan de grond staat, neemt de vraag flink af. Daarop besloot Boeing de productie te verlagen.

1 miljard per maand

In het eerste kwartaal van dit jaar leverde Boeing 89 vliegtuigen van het type 737, waarvan 57 van het type Max. Daarmee daalde het aantal met een derde. De 737 is doorgaans goed voor ongeveer een derde van de winst van Boeing.

Volgens de Amerikaanse zakenbank JPMorgan kost de nasleep van de vliegtuigrampen Boeing maandelijks zo'n 1 miljard dollar. De bankiers rekenen ook op een flinke impact op de winstcijfers. Volgens de bank mag de 737 Max in het gunstigste geval pas in augustus weer de lucht in.

Bron • RTL Z