Beurs

Levi Strauss verkoopt meer spijkerbroeken in eerste kwartaal

RTL Z • 10 april 2019 06:51 @rtlz

Beeld © ANP

Jeansmaker Levi Strauss heeft het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar afgesloten met zwarte cijfers, waar in de meetperiode een jaar eerder een tekort resteerde. Verder zette het bedrijf voor het zesde kwartaal op rij dubbelcijferige omzetgroei in de boeken op basis van gelijke wisselkoersen.

Dat heeft het beursgenoteerde bedrijf dinsdagavond nabeurs bekendgemaakt. Levi sloot het kwartaal af met een winst van 147 miljoen dollar. Dat was in de eerste maanden van boekjaar 2018 nog een tekort van 19 miljoen dollar.

Volgens de onderneming hadden eenmalige posten voor het inpassen van nieuwe belastingregels destijds een drukkend effect op de resultaten. De omzet, inclusief wisselkoerseffecten, steeg op jaarbasis met 7 procent tot 1,4 miljard dollar.

Groei in alle regio's

In alle regio's waar Levi actief is, was sprake van groei. Met name in de VS liet de spijkerbroekenmaker met 9 procent een forse groei zien. Azië volgt met een omzetgroei van 8 procent, Europa sluit de hekken met 3 procent.

Dat het bedrijf overal ter wereld groeicijfers laat zien, toont volgens de leiding van de onderneming aan dat ze op het goede spoor zitten. "Het demonstreert dat onze strategie werkt en onze investeringen zich uitbetalen", aldus topman Chip Bergh.

Succesvolle beursgang

De Amerikaanse jeansmaker beleefde vorige maand zijn rentree op Wall Street na een afwezigheid van 34 jaar op de aandelenbeurs. De beursgang was een succes: toen de eerste koers bekend werd, stond deze op ruim 22 dollar, 30 procent hoger dan de introductiekoers van 17 dollar. 

Sindsdien is het rustig rondom Levi Strauss. De afgelopen drie weken komt het aandeel nauwelijks van z'n plaats en schommelt het nog steeds rond de 22 dollar.

Dierenactivisten

Drie dagen na de beursgang kreeg Levi al direct een activistische aandeelhouder achter zich aan. Peta (People for the Ethical Treatment for Animals) kocht toen precies zoveel aandelen dat het onderwerpen op de agenda van de aandeelhoudersvergadering mag plaatsen.

De dierenrechtenorganisatie eist dat Levi's stopt met het gebruik van leer voor labels op de achterkant van de jeans. Leren labels zouden drie keer zo slecht zijn voor het milieu als alternatieve mogelijkheden. Ook worden de koeien volgens Peta vaak slecht behandeld en zij zouden vaak pijn lijden.

Bron • RTL Z