Beurs

Dierenactivisten kopen zich in bij Levi's, willen leren label van broek af

25 maart 2019 16:35

Labels op Levi's jeans zijn van leer en daar wil dierenrechtenorganisatie Peta een eind aan maken. Beeld © AFP

Spijkerbroekenfabrikant Levi Strauss is pas drie werkdagen genoteerd aan de beurs en nu al heeft het een activistische aandeelhouder achter zich aan. Dierenrechtenorganisatie Peta wil namelijk dat Levi's stopt met het gebruik van leer voor labels op de achterkant van de jeans.

Afgelopen donderdag ging kledingfabrikant Levi Strauss, bekend van spijkerkleding, naar Wall Street. Peta (People for the Ethical Treatment for Animals) kocht toen precies zoveel aandelen dat het onderwerpen op de agenda van de aandeelhoudersvergadering mag plaatsen.

Verder kan het als aandeelhouder het woord voeren op de aandeelhoudersvergadering.

'Leer niet nodig'

Peta roept Levi's op om geen leer meer te gebruiken voor de bekende lichtbruine labels op de achterkant van spijkerbroeken. Je kunt er volgens de dierenrechtenorganisatie net zo goed een stof voor gebruiken die niet van dierenhuid is gemaakt.

Labels van leer zouden drie keer zo slecht zijn voor het milieu als alternatieve mogelijkheden. Koeien, waarvan het leer voor de labels is gemaakt, worden volgens Peta vaak slecht behandeld en zij zouden vaak pijn lijden.

'Geen bijproduct'

Volgens Peta wordt vaak onterecht gezegd dat leer een bijproduct is van de vleesindustrie. Het leer van dieren zou vaak meer winst opleveren dan het vlees.

Eerder begon Peta al een petitie die Levi Strauss oproept te stoppen met leer.

Familie houdt controle

Peta zal niet de meerderheid van de stemmen achter zich kunnen krijgen. De familie Haas is namelijk grootaandeelhouder en houdt de controle over Levi's. Er zijn namelijk twee soorten aandelen: naast de aandelen A, die vanaf vandaag via de beurs worden verhandeld, zijn er aandelen B.

Terwijl een aandeel A maar 1 stem heeft, is dat voor aandelen B het tienvoudige en de familie Haas heeft ook veel aandelen B. Daardoor heeft de familie straks toch nog zo'n 80 procent van de stemmen van Levi's.

De actie zal Peta in ieder geval publiciteit opleveren in hun campagne.

Canada Goose

Het is niet voor het eerst dat Peta aandelen koopt in een beursgenoteerd bedrijf en zo invloed wil uitoefenen op het beleid. Twee jaar geleden kocht het aandelen van Canada Goose, toen dat naar de beurs ging.

Peta protesteerde daarmee tegen het gebruik van eendenveren en bont van coyote en prairiewolven in de parka's van Canada Goose.

Shell

Ook in Nederland kopen activistische organisaties wel eens aandelen in beursbedrijven om op de aandeelhoudersvergadering hun stem te laten horen en zo hun eisen kracht bij te zetten.

Zo vraagt een groepje aandeelhouders al een aantal jaren aan Shell om het voortouw te nemen bij de omslag naar een emissievrij energiesysteem.

Bron • RTL Z