Beurs

Beursgang Levi's succesvol: koers direct ruim 30 procent hoger

21 maart 2019 16:09

Beeld © EPA

De beursgang van Levi's is succesvol verlopen. Toen na ruim anderhalf uur de eerste koers bekend was, stond die ruim 30 procent hoger dan de introductiekoers van 17 dollar. Een aandeel was iets na 16.00 uur 22,50 dollar waard.

Dat het zo lang duurde voor er een eerste koers bekend was, kan te maken hebben met de grote belangstelling voor het aandeel. Volgens CNBC was er meer dan tien keer zoveel vraag als dat er aandelen beschikbaar waren. 

In eerste instantie was de verwachting dat een aandeel van de bekende producent van jeans tussen de 14 en de 16 dollar zou kosten. Maar vanwege de belangstelling verhoogden de begeleidende banken de introductiekoers naar 17 dollar per aandeel. 

6,6 miljard waard

Er worden 36,7 miljoen aandelen aan nieuwe aandeelhouders verkocht. Levi Strauss, zoals de volledige naam van de onderneming luidt, is uitgaande van de introductiekoers van 17 dollar in totaal 6,6 miljard dollar waard

De opbrengst van de beursgang is in totaal 623 miljoen euro. Daarvan is het grootste deel voor verkopende aandeelhouders.

Nieuwe aandelen

Een deel van de opbrengst van de beursgang, zo'n 160 miljoen dollar, is voor Levi's zelf. De aandelen die nu voor nieuwe beleggers beschikbaar zijn komt namelijk niet alleen van beleggers die willen cashen. Het bedrijf geeft ook nieuwe aandelen uit: bijna 9,5 miljoen.

Doordat het nu weer aan de beurs is genoteerd, denkt Levi's makkelijker talent aan zich te kunnen binden met opties op aandelen.

Familie blijft de baas

De familie Haas verkoopt voor 357 miljoen dollar aan aandelen. Toch houdt deze familie de controle over Levi's. Er zijn namelijk twee soorten aandelen: naast de aandelen A, die vanaf vandaag via de beurs worden verhandeld, zijn er aandelen B.

Terwijl een aandeel A maar 1 stem heeft, is dat voor aandelen B het tienvoudige en de familie Haas heeft ook veel aandelen B. Daardoor heeft de familie straks toch nog zo'n 80 procent van de stemmen van Levi's.

Meer vrouwenkleding en China

Levi's is nu nog voor zo'n 70 procent afhankelijk van de verkoop van mannenkleding. Het concern wil echter meer omzet halen uit kleding voor vrouwen, terwijl het verder meer via internet en in opkomende landen als China, India en Brazilië wil verkopen.

Levi's claimt de uitvinden van spijkerbroek te zijn. Het was van begin jaren zeventig tot medio jaren tachtig van de vorige eeuw al even aan de beurs genoteerd, maar de afgelopen ruim drie decennia  was het in private handen.

Bron • RTL Z