Beurs

Techbedrijven opbreken? 'Consument wint er niks bij'

Jelle Maasbach • 12 maart 2019 15:45 @JMaasbach

Beeld © Getty

Het opsplitsen van Google, het opbreken van Facebook: het gaat nooit gebeuren en als het gebeurt dan merkt de consument er niet veel van. Dat zeggen analisten tegen RTL Z.

Mediamagnaat Rupert Murdoch wil dat Google uit Alphabet wordt gehaald. Hij vindt de zoekgigant te invloedrijk. Hij staat niet alleen.

Vorige week was het de Amerikaanse politica Elizabeth Warren die een oproep tot opsplitsing deed. Ook zij vindt partijen als Google, Amazon, Apple en Facebook te machtig.

Analisten vinden het vooral een onrealistisch plan. "Hoe ga je dat doen? Het lijkt me vooral niet uitvoerbaar in de praktijk", zegt Jos Versteeg van InsingerGilissen.

Ondernemer wint, de consument niet echt

Versteeg zegt dat de consument er bij bijvoorbeeld Google niet veel van zal merken, mocht het afgestoten worden door Alphabet. "Maar dan nog: hoe regel je dat? Wordt het verkocht of gewoon een apart beursbedrijf? Wie laat je het kopen."

De analist denkt dat andere bedrijven er mogelijk wel wat aan hebben, omdat Google nu zo dominant is.

"Ik zie dat aan een ondernemer bij mij in de buurt. Die krijgt een mail van Google met de mededeling dat hij meer moet betalen om online gevonden te worden. Die wordt daar schijtziek van. Voor hen is wat meer concurrentie voor de zoekmachine goed."

Instagram

In het geval van Facebook zou het makkelijker zijn om een onderdeel van de hand te doen. Amerikaanse analisten berekenden eerder al de waarde van Instagram, dat in 2012 werd gekocht. Als zelfstandig bedrijf zou Instagram volgens hen nu 100 miljard dollar waard zijn.

Facebook zou het kunnen verkopen, maar topman Mark Zuckerberg zal niet staan te popelen om afscheid te nemen. Het overschaduwt nu al Facebook zelf: het groeit harder, is populairder en is goed voor meer dan een tiende van de omzet. 

Baby Bells

De Amerikanen hebben niet echt een historie met het opbreken van techbedrijven, vervolgt Versteeg. Wel met splitsen van een oliegigant (Standard Oil werd in maar liefst 34 bedrijven verdeeld) en dat van een telecombedrijf, maar dat laatste liep niet zo goed af. 

Stan Westerterp, van JNVB Vermogensbeheer, is het daar mee eens. Hij haalt het voorbeeld van telecomreus Bell aan. Dat bedrijf werd begin jaren 80 opgebroken in zeven verschillende onderdelen, liefkozend de 'Baby Bells' genoemd.

"Dat is ze achteraf niet goed bevallen en er is toen gezegd: zoiets doen we niet meer. Je hebt sindsdien ook niet meer zulke grote acties gezien."

Westerterp zegt ook dat het opbreken van een bedrijf tegen de liberale gedachte van de Amerikanen ingaat. "Je zult het simpelweg daarom niet snel zien."

Kwade bedoelingen

Westerterp snapt de kritiek van Murdoch en Warren wel. "Het is een socialistische gedachte: niet teveel macht bij één partij. En de techreuzen kunnen in potentie ook kwaad met de data die ze van hun gebruikers hebben. Denk ook aan hacks: dan liggen je gegevens zo op straat."

Toch denkt hij dat het de tegenstanders vooral te doen is om het Amerikaanse machtsblok te breken. "Amazon, Facebook en Google zijn te oppermachtig met data voor de concurrentie. Ze willen de taart eerlijker verdelen."

'Europa is treurig'

Jos Versteeg zegt dat de concurrentie het gewoon aflegt, en dan vooral Europese concurrentie. "Van Nokia is bijna niks meer over, Ericsson is niet veel meer. De Verenigde Staten hebben grote techbedrijven en China heeft zijn grote spelers. Europa is treurig en zit tussen de VS en Azië in."

Hij verwacht niet dat de Amerikaans techreuzen opgebroken gaan worden, maar wel dat de kritiek aan blijft houden. "Vanuit Europa zul je zien dat ze de Amerikanen proberen dwars te zitten, om een sterkere positie te krijgen."

Australische testcase

News Corp, het bedrijf van Rupert Murdoch, heeft aan de Australische toezichthouder gevraagd om Google te splitsen. Die buigt zich de komende tijd over het verzoek van de onderneming, al is niet bekend hoe de Australiërs Alphabet precies kunnen dwingen om Google de deur uit te doen. 

Bron • RTL Z