Beurs

'Rovende' bestuurders Fairstar moeten schade vergoeden

Mathijs Smit • 18 februari 2019 12:02 @Mathijs__Smit

Bestuurstop verzweeg aankoop van het schip Fathom, nu de White Marlin. Beeld © Boskalis

De ex-topmannen van zeetransporteur Fairstar moeten een schadevergoeding betalen, wegens de onverantwoorde aanschaf van een schip van 110 miljoen euro en het verzwijgen daarvan. Ook moeten zij miljoenen aan vertrekpremies terugbetalen. Dat heeft de Amsterdamse rechter opnieuw bepaald.

Fairstar Heavy Transport was een Rotterdamse zeevrachtvervoerder, met een beursnotering aan de Noorse Olso Stock Exchange. Het bedrijf werd in 2012 na een vijandig overnamebod overgenomen door Nederlandse concurrent Dockwise.

Lijk uit de kast

Vlak na die overname viel er bij Fairstar een enorm lijk uit de kast. Ondanks het feit dat Fairstar krap bij kas zat, bleek het bedrijf in China een schip van 110 miljoen dollar te hebben besteld.

Voor die kostbare aankoop had bestuursvoorzitter Philip Adkins zijn toezichthouders echter geen toestemming gevraagd. Ook waren de financiële verplichtingen niet aan accountant KPMG gemeld of in de rapportages verwerkt. Daardoor zag het bedrijf er voor de buitenwereld gezonder uit, dan het in werkelijkheid was.

Wel bleek topman Adkins voor zichzelf en andere topmanagers riante vertrekregelingen te hebben geregeld. Na de overname door Dockwise konden zij daardoor vertrekken met zo'n 10 miljoen euro in hun achterzak.

Roversbende

Dockwise, dat in 2013 overigens op haar beurt werd overgenomen door Boskalis, liet het er niet bij zitten en sleepte de voormalige Fairstar-top voor de rechter. Volgens de koper hadden de voormalige bestuurders opgetreden als 'een roversbende'.

In die slepende juridische procedure oordeelde de rechter in 2015 al dat er bij Fairstar sprake was van onbehoorlijk bestuur. Dit vonnis werd vorig jaar echter vernietigd door de Hoge Raad, omdat er een procedurele fout was gemaakt door de rechtbank.

Schadevergoeding

Uiteindelijk heeft dat de voormalige directie en toezichthouders niet geholpen. Uit een vonnis dat vrijdag openbaar werd, blijkt dat de Amsterdamse rechtbank afgelopen woensdag opnieuw bepaalde dat er bij Fairstar sprake was van onbehoorlijk bestuur, en dat de voormalige directeuren en commissarissen het bedrijf een schadevergoeding moeten betalen.

Hoe hoog die is, moet nog worden berekend.

Volgens de rechtbank bestelden de bestuurders het schip in 2011 niet alleen zonder toestemming van de toezichthouders, maar ook zonder uitzicht op financiering. Door de banken niet op de hoogte te stellen van de aankoop, brachten zij ook de bestaande financieringen door de banken in gevaar. Omdat zij daarmee hun bestuurstaken onbehoorlijk vervulden, zijn zij volgens de rechter aansprakelijk voor de schade die het bedrijf leed.

Vertrekpremies terugbetalen

Ook twee commissarissen zijn aansprakelijk voor de schade, omdat zij nadat hun duidelijk was dat het schip was aangekocht, de boel op zijn beloop lieten. Daarmee hebben zij hun toezichthoudende taak niet naar behoren vervuld, aldus de rechter.

Ook moeten de voormalige bestuurders hun miljoenen aan vertrekpremies terugbetalen.

'Substantiële schade'

Advocaat Paul Olden van Dockwise kan nog niet zeggen hoe hoog de schadeclaim zal zijn. "Wij hebben daar natuurlijk wel gedachten over, maar de precieze omvang moet nog door de rechter worden vastgesteld. Ik verwacht dat dat binnen een jaar bekend is. Je kan aannemen dat we niet al deze moeite hadden genomen als het niet om een substantieel bedrag ging."

Boskalis, sinds 2013 de eigenaar van Dockwise en Fairstar, kon nog geen commentaar geven. Advocaat Sidney Berendsen, die optreedt voor ex-topman Adkins, was onbereikbaar voor een toelichting. Advocaat Flip Wijers van de commissarissen was wel bereikbaar maar kon nog geen commentaar geven.

De bestuurders en commissarissen kunnen nog tegen de uitspraak in hoger beroep.

Bron • RTL Z