Beurs

'Randstad had branchegenoot Monster nooit moeten kopen'

Jelle Maasbach • 12 februari 2019 16:01 @JMaasbach

Beeld © ANP

Randstad had nooit de Amerikaanse branchegenoot Monster moeten kopen. Dat zeggen analisten tegen RTL Z. De vacaturewebsite wordt steeds meer een blok aan het been van het concern.

Uit de cijfers over het vierde kwartaal blijkt dat de aankoop van Monster Worldwide (nog steeds) teleurstelt. Er wordt meer dan 100 miljoen euro afgeschreven. Randstad kocht het ruim twee jaar terug voor 429 miljoen dollar (387 miljoen euro), maar heeft nul plezier van het onderdeel.

In de laatste drie maanden daalde de omzet bij Monster met 17 procent: twee procentpunt meer dan in het kwartaal ervoor. Al sinds de overname in 2016 moet Randstad steeds een omzetdaling melden bij het onderdeel.

'Een zelf gecreëerd monster'

Corné van Zeijl, van Actiam, zegt dat de overname 'het monster onder het bed van Randstad is'. ''Ze hebben dit monster ook echt zelf gecreëerd."

Hij geeft aan dat ze de technologie achter de site misschien nog wel kunnen inzetten. "Dat had je ook wel op een andere manier kunnen doen. Daar had je geen 390 miljoen euro voor hoeven te betalen."

Nico Inberg is het met hem eens. De analist van IEX vindt het een kat in de zak. "Op dat moment leek het een koopje. Ze hadden het nodig omdat ze digitaal iets moesten doen, maar zijn uiteindelijk alleen maar aan het afboeken."

Breder probleem

Jos Versteeg, van InsingerGilissen, vindt een 'een bron van zorg' dat het onderdeel nog altijd niet op de rit is. Versteeg wijst op een breder probleem.

"Randstad probeert al jaren geld te verdienen met big data, maar dat lukt steeds maar niet. Veel analisten en beleggers zijn dan ook somberder geworden over hun digitale ambities", zegt hij.

Bron • RTL Z