Beurs

Tesla dreigt 920 miljoen te moeten terugbetalen

Mathijs Smit • 30 januari 2019 18:26 @Mathijs__Smit

Beeld © ANP

Automaker Tesla presenteert vanavond haar cijfers over het vierde kwartaal van 2018. Dat is extra spannend, omdat van die resultaten ook de terugbetaling van een megalening kan afhangen. Het kan de automaker 920 miljoen dollar aan contanten kosten.

Hoe dat zit? Een bedrijf dat is genoteerd aan de beurs, zoals Tesla, kan op verschillende manieren geld ophalen. Dat kan bijvoorbeeld via een lening bij de bank. Het kan ook door de uitgifte van obligatieleningen aan beleggers. Of het kan die beleggers aandelen verkopen.

Terugbetalen

In de eerste twee gevallen betreft het geld dat ooit wel weer moet worden terugbetaald. Het laatste geval hoeft het bedrijf niets terug te betalen. Nadeel is wel, dat het eigendom van het bedrijf over meer aandeelhouders wordt verdeeld.

Ook bestaat er nog een vorm, die een beetje tussen een obligatielening en aandelen in zit. Die zogenoemde converteerbare obligaties zijn leningen, die het bedrijf eventueel kan terugbetalen in aandelen.

Converteerbaar

Begin 2014 heeft Tesla met zo’n bijzondere lening 920 miljoen dollar opgehaald, die aankomende maart moet worden terugbetaald. De zogenoemde conversiekoers daarvan bedraagt 360 dollar. Dat betekent dat een belegger die bijvoorbeeld duizend dollar heeft geleend, dat geld óf 2,78 aandelen Tesla terugkrijgt.

De werkelijke beurskoers van het aandeel Tesla speelt een doorslaggevende rol bij de keuze van beleggers tussen 'geld terug' of aandelen. Als die werkelijke koers hoger is dan 360 dollar, zal de belegger om aandelen vragen. Die kan hij dan namelijk op de beurs verkopen tegen een hogere prijs.

Rekenvoorbeeld

In ons rekenvoorbeeld krijgt een belegger 2,78 aandeel Tesla in ruil voor zijn lening van 1000 dollar. Als het aandeel Tesla op dat moment op de beurs 400 dollar waard is, kan hij zijn 2,78 aandelen verkopen voor 1.112 dollar. Gunstig voor die belegger dus. Als het aandeel op de beurs echter slechts 300 dollar doet, zal de belegger opteren voor zijn geld terug.

Waarom houden Tesla-watchers nu de resultaten van de automaker zo nauwlettend in de gaten? Als die cijfers vanavond meevallen, stijgt de koers. Gisteren sloot het aandeel op zo’n 297 dollar. Om conversie aantrekkelijk te maken voor de bezitters van de genoemde lening, moet de koers dus nog ruim 20 procent omhoog.

Conversie gunstig

En waarom dat nu zo belangrijk voor Tesla is? In aandelen betalen is een stuk makkelijker dan in cash.

Omwisselen van schuld naar aandelen is voor de zittende aandeelhouders, die hun aandeel zien verwateren, een beetje vervelend, maar voor een bedrijf dat niet heel ruim in de contanten zit, is conversie best gunstig. Daardoor hoeft de onderneming het geleende geld namelijk niet terug te betalen.

Financiële buffer

Aan het einde van het derde kwartaal had Tesla nog 3 miljard euro op de plank liggen. Dus de automaker kan de obligatielening wel terugbetalen. Maar gezien de recente productieproblemen zou het bedrijf die contanten misschien beter op zak kunnen houden als financiële buffer.

Vanuit die optiek is het beter dat Tesla de lening kan terugbetalen in aandelen. Maar om dat aantrekkelijk te maken voor de bezitters van de converteerbare obligaties, moet de koers dus nog wel flink omhoog.  

Gezien de bewegelijkheid van de koers van Tesla is dat niet helemaal uitgesloten. Halverwege december koerste het aandeel even kort boven de 360 dollar. Overigens zou Tesla beleggers toen volgens financieel persbureau Bloomberg hebben laten weten de lening in dat geval te willen terugbetalen in de helft cash en de helft aandelen.

Blufpoker

Daarmee wekte topman Elon Musk de indruk dat Tesla genoeg geld op de plank heeft liggen om de schuldeisers terug te betalen. Maar Musk, die vorig jaar ten onrechte beweerde dat hij financiering rond had om het bedrijf van de beurs te halen, heeft wel vaker blufpoker gespeeld.

Als de nieuwste kwartaalresultaten de koers van Tesla niet opstuwen tot boven de 360 dollar, heeft Musk in elk geval geen keuze. Dan moet Tesla 920 miljoen dollar ophoesten.

Bron • RTL Z