Beurs

'Chatdienst Slack wil tweede kwartaal naar de beurs'

11 januari 2019 16:32

Slack zou denken meer dan 7 miljard dollar waard te zijn. Beeld © EPA

De zakelijke chatdienst Slack wil in het tweede kwartaal naar de beurs, schrijft The Wall Street Journal. Dat zou door middel van een zogeheten direct listing gaan, waarbij geen nieuwe aandelen worden uitgegeven.

Met Slack kunnen zakelijke gebruikers onderling berichten versturen, maar dat kan ook in groepen voor meerdere gebruikers. Veel mensen vinden dat handiger dan mailen.

Slack heeft naar eigen zeggen 8 miljoen dagelijkse gebruikers. Een half miljoen organisaties zouden Slack gebruiken.

7 miljard dollar

Slack haalde sinds 2013 al in totaal 1 miljard dollar op bij beleggers, schrijft The Wall Street Journal. Vorig jaar augustus haalde de onderneming nog eens 427 miljoen dollar op. Daarbij werd het hele bedrijf gewaardeerd op 7,1 miljard dollar.

Volgens ingewijden verwacht Slack dat het nu een stuk meer dan 7 miljard dollar waard is, aldus The Wall Street Journal. Begin vorige maand meldde persbureau Reuters nog dat zakenbank Goldman Sachs Slack naar de beurs zou brengen en dat het hoopte op een waarde van 10 miljard dollar.

Direct listing

Bijzonder is dat Slack niet op de gebruikelijke manier naar de beurs wil, maar via een direct listing. Daarbij zou het Spotify, dat vorig jaar april op de beurs kwam, achterna gaan.

Bij een direct listing worden er geen zakenbanken in de arm genomen om de aandelen aan de man te brengen. In plaats daarvan zijn de bestaande aandelen op een gegeven moment eenvoudigweg via de beurs verhandelbaar, als ze worden aangeboden door de eigenaren.

Geen introductiekoers

In tegenstelling tot een gewone beursgang is er dus geen introductiekoers, maar de koers wordt pas duidelijk als de eerste kopers en verkopers aan elkaar zijn gekoppeld. Dat wil zeggen: wanneer een aanbiedende partij en een koper het eens zijn over de prijs per aandeel.

Voordeel van een direct listing is dat het veel goedkoper is dan een traditionele beursgang. Maar er zijn ook nadelen. Zo promoten banken het aandeel niet bij beleggers. Ook is er geen lock-up periode. Dat betekent in principe dat de bestaande aandeelhouders veel aandelen kunnen verkopen, wat de prijs niet ten goede komt.

Spotify

Beleggers die vorig jaar meteen bij de beursgang aandelen Spotify hebben gekocht daar nog geen plezier aan beleefd. De openingskoers was 165,90 dollar, maar inmiddels staat de koers bijna een kwart lager.

2019 belooft in ieder geval een spannend jaar te worden voor techbeleggers. Naast Slack willen ook miljardenbedrijven Uber en Lyft naar de beurs.

Bron • RTL Z