Beurs

Omzet en winst KPN dalen verder, vooral de zakelijke tak krimpt

Paul le Clercq • 24 oktober 2018 08:16 @Paul_le_Clercq

Een monteur van KPN. Beeld © KPN

Ook in het derde kwartaal daalde de omzet en de winst van telecombedrijf KPN. Over de hele linie daalt de omzet, maar vooral bij de zakelijke tak. Over toekomstplannen, en dus eventuele kostenbesparingen en banenverlies, zegt KPN nog niets.

Waarschijnlijk horen we daar meer over op de beleggersdag op 28 november.

De omzet en het bedrijfsresultaat van KPN zijn volgens de verwachtingen van analisten.

De omzet daalde met 0,9 procent tot 1,4 miljard euro, terwijl het aangepaste ebitdaresultaat (de winst vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie goodwill) iets meer daalde met 1,2 procent tot 585 miljoen euro.

Lastige markt

KPN heeft al langer te maken met een moeilijke markt. Maar over eventuele ingrepen in het personeelsbestand, waarover geruchten de ronde deden, rept de onderneming met geen woord. Topman Maximo Ibarra, die eerder dit jaar aan het roer kwam te staan van KPN, onthult zijn nieuwe toekomstplannen vermoedelijk pas eind november.

De nettowinst viel met 90 miljoen euro 9,5 procent lager uit dan in het derde kwartaal vorig jaar.

Kostenbesparingen

Marktonderzoeker Telecompaper meldde onlangs op basis van ingewijden dat het bedrijf nieuwe kostenbesparingen aan het voorbereiden is. Banenreducties zijn daar vermoedelijk onderdeel van. Topman Maximo Ibarra, die eerder dit jaar aan het roer kwam te staan van KPN, zou met een nieuw strategisch plan voor de periode tot en met 2021 of 2022 willen komen.

Volgens kenners is het voor KPN noodzakelijk om de kosten te verlagen omdat de omzet daalt. Verder blijft het dataverkeer spectaculair groeien, en daar zijn de nodige investeringen voor nodig. Daartegenover staan nieuwe technologieën die besparingen ook mogelijk maken.

Roaming

KPN is al langer bezig in de kosten te snijden om zo de felle concurrentie op de telecommarkt het hoofd te bieden. Sinds juni vorig jaar mogen telecombedrijven klanten geen torenhoge kosten meer in rekening brengen voor mobiel dataverkeer in andere EU-landen. Dat heeft KPN eveneens heel wat omzet gekost.

Bron • RTL Z