Beurs

TomTom hard onderuit op beurs na verliezen opdracht Volvo van 50 miljoen

Michaël Niewold • 16 oktober 2018 09:31 @michaelniewold

Harold Goddijn, topman van TomTom. Beeld © ANP

TomTom presenteerde vanochtend goede cijfers, maar toch daalt het aandeel vanochtend hard op Amsterdamse beurs. De reden: beleggers schrikken van het nieuws dat een deal met Volvo niet doorgaat.

Op moment van publicatie stond het aandeel bijna 5 procent in de min.

Het gaat om een deal die TomTom al in 2016 aankondigde en waarbij het bedrijf de navigatieapparatuur voor de nieuwste modellen van het automerk zou gaan leveren vanaf volgend jaar.  

Reden onbekend

Maar door die opdracht gaat een streep. Waarom wil het bedrijf in overleg met Volvo niet zeggen, staat in het persbericht. Een woordvoerder van TomTom wil verder niet ingaan op vragen van RTL Z. Hij wijst er verder op dat het bedrijf wel blijft samenwerken met het Zweedse bedrijf.

Ook Volvo hult zich in stilzwijgen. Het bedrijf wil niet zeggen waarom het contract beëindigd is en ook niet met welk bedrijf het dan wel in zee gaat. 

Order van 50 miljoen

En dat scheelt het bedrijf een bedrag van 50 miljoen euro in het orderboek van 2016. Voor dat jaar stond voor in totaal 300 miljoen aan binnengekomen orders in de boeken. 

Dat is een nieuwe tegenvaller voor het bedrijf, dat al jaren minder van de traditionele navigatiekastjes verkoopt en het dus moet hebben van contracten met autofabrikanten voor het leveren van ingebouwde navigatieapparatuur.

De cijfers over het afgelopen kwartaal waren juist beter dan verwacht: de omzet steeg, waar gerekend was op een daling, en er werd weer een winst geboekt.

'Verkeerde been' 

Analist Jos Versteeg Insinger Gilissen is niet te spreken over de communicatie van TomTom. "Ze zetten je helemaal op het verkeerde been", verwijst hij naar het te vroeg sturen van een persbericht met koersgevoelige informatie, enkele weken geleden. 

Analisten van ING vermoeden dat Volvo kiest voor Google in plaats van TomTom. Ook Versteeg denkt dat TomTom zijn klant verliest aan de Amerikaanse internetgigant. Omdat zoveel automobilisten een Android-telefoon hebben, heeft Google beschikking over heel veel verkeersdata. 

Samenwerking met Google

In mei van dit jaar kondigde Volvo aan dat het Google Assistant, Google Play Store en Google Maps in het infotainmentsysteem Sensus gaat integreren. Met die aankondiging wordt verdergebouwd aan de 'strategische relatie' tussen de twee bedrijven, staat in een persbericht

Die startte al in 2017, toen Volvo bekendmaakte hun infotainmentsysteem te gaan bouwen op Android. Gevraagd of Google inderdaad de nieuwe leverancier van Volvo wordt, verwijst een woordvoerder naar het Zweedse bedrijf.   

Bron • RTL Z