Beurs

Noodlijdend TomTom wil deel zakelijke tak verkopen: volgsystemen in de etalage

Matthias Pauw • 27 september 2018 09:06 @mattpauw

Een TomTom-auto bij het Traffic Centre van het bedrijf. Beeld © ANP

TomTom, dat de laatste weken in zwaar weer verkeert door hevige concurrentie, wil een deel van het bedrijf verkopen. De Telematics-divisie staat in de etalage.

Dat heeft het bedrijf vanochtend bekendgemaakt. Telematics is deel van de zakelijke poot van het bedrijf en levert vloot-managementsystemen.

Met de Telematics hard- en software kunnen bedrijven precies zien waar hun wagens rijden. Het systeem levert ook data om rijstijl te verbeteren, brandstof te besparen en de baas kan direct in contact staan met de bestuurder. Handig dus voor bedrijven met een groot wagenpark of vrachtwagenbedrijven.

Beleggers reageren enthousiast op de voorgenomen verkoop. De koers van TomTom staat flink hoger.

Verkoop of fusie?

TomTom-cfo Taco Titulaer vertelt aan RTL Z dat het bedrijf een 'strategic review' doet, waarbij verkoop een duidelijke optie is. Toch zijn er ook andere mogelijkheden, zoals een fusie van de tak met een ander bedrijf of een joint-venture.

De verwachting is dat de divisie dit jaar goed is voor een omzet van zo'n 170 miljoen tot 180 miljoen euro. In het eerste halfjaar bracht Telematics 20 procent van de omzet binnen en was goed voor ongeveer een derde van de brutowinst.

Goedlopend onderdeel, toch in de etalage

"Een zeer goedlopend onderdeel", zegt Titulaer dan ook. En 'verreweg de grootste in fleet management in Europa' bovendien.

Toch wordt er dus expliciet gedacht over verkoop. Dat heeft volgens Titulaer grofweg twee redenen. "Aan de ene kan is er veel interesse van andere partijen. Aan de andere kant hebben wij zelf geconstateerd dat digitale kaarten een erg competitieve markt is. Extra focus zou heel fijn zijn." Juist met die digitale kaarten wil TomTom in de toekomst het geld verdienen.

Hoewel de Telematics-tak dus wel geld oplevert, levert het behouden van de tak te weinig voordelen door samenwerking op voor de belangrijkste business van TomTom. Daarmee is Telematics 'niet noodzakelijk' voor het bedrijf, zegt Titulaer.

Gezien de hevige concurrentie weegt de afleiding van de hoofddoelen van TomTom niet op tegen het behouden van de tak in de huidige vorm.

Concurrentie van Google

Het hoofddoel blijft het uitbouwen van de digitale kaarten-afdeling. Die tak maakt kaarten die worden geleverd aan de auto-industrie voor navigatiesystemen. Wanneer Titulaer zegt dat dat een competitieve markt is, is dat een understatement. De laatste weken kreeg TomTom namelijk juist op dat vlak flinke klappen toen bleek dat de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi in zee gaat met grote concurrent Google.

Ook Toyota kondigde deze week een grote samenwerking met Google aan. Daarmee wordt een groot potentieel deel van de automarkt uit handen genomen van TomTom. Na beide nieuwsberichten daalde de koers van het aandeel hard. 

Als TomTom de strijd om die markt wil winnen, is het dus alle hens aan dek en moet alle aandacht daarheen. Wat een eventuele verkoop Telematics zou moeten opleveren, wil het bedrijf niet zeggen.

Analist Jos Versteeg van InsingerGilissen schat de opbrengst op tussen de 500 miljoen en 1 miljard euro. De beurswaarde van de onderneming is circa 1,7 miljard euro.

Twijfels

Analist Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer heeft zijn twijfels bij de voorgenomen verkoop van Telematics. "Dit had het onderdeel moeten zijn van het nieuwe TomTom, dat veel minder afhankelijk is van navigatiekastjes", zegt Bender. "Je moet je afvragen wat er overblijft van TomTom nu een onderdeel dat eerder tot speerpunt behoorde in de etalage staat".

Hij denkt dat het niet in het belang van de aandeelhouders is, 'als de top van het bedrijf zo aan het zwalken is in het strategische beleid'.

Bron • RTL Z