Beurs

Dramatische koersval TomTom, grote automerken kiezen voor Google

18 september 2018 10:45

Beeld © ANP

De koers van TomTom gaat hard omlaag vanochtend. Oorzaak: de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi kiest voor het infotainmentsysteem van Google. "Dit is de doodsteek voor TomTom", zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen.

De koers van TomTom staat om 10:42 uur maar liefst 27 procent lager.

Dat gebeurt in reactie op het nieuws dat Renault, Nissan en Mitsubishi het navigatiesysteem van Google, gebaseerd op Android, in de dashboards gaan inbouwen. Dat schrijft de Wall Street Journal vanochtend. De alliantie van die drie merken is de grootste ter wereld.

'Gigantisch probleem'

Volgens Jos Versteeg van InsingerGilissen heeft TomTom zelf altijd gezegd dat autoproducenten niet in zee willen met Google, omdat Google de data gebruikt en uiteindelijk zelf zelfrijdende auto's wil gaan maken. Maar klanten willen wél Google, aldus Versteeg.

"TomTom heeft een gigantisch probleem, niet alleen is Google een concurrent die een beter product heeft, het is ook nog eens gratis", zegt hij.

Beeld © RTL Z / Thomson Reuters

'Doodsteek'

Versteeg noemt de keuze van de alliantie voor Google 'uitzonderlijk slecht nieuws' voor TomTom, 'de doodsteek'. Volgens Versteeg is Renault een belangrijke klant van TomTom.

"De koers van het bedrijf is opgelopen omdat beleggers denken dat het overgenomen zal worden, maar dat gebeurt niet. Het is een sympathiek bedrijf, maar ik zie weinig toekomst voor TomTom."

Versteeg denkt dat de kans groot is dat andere automakers ook over zullen stappen.

Bron • RTL Z