Beurs

Zeesluis IJmuiden ruim 2 jaar vertraagd, strop voor BAM en Volker

Chris Koenis • 04 juli 2018 09:27 @chriskoenis

Beeld © ANP

Door een constructiefout loopt de aanleg van de nieuwe zeesluis in IJmuiden een extra vertraging op van 27 maanden. Dat kost bouwbedrijven VolkerWessels en BAM nog eens ruim 60 miljoen euro.

De oorzaak is ditmaal een ontwerpfout van de deurkassen, de nissen waarin de deuren van de geopende zeesluis straks zakken. Dat levert een kostenoverschrijding op van 30 miljoen euro voor BAM en 31,5 miljoen euro voor VolkerWessels.

Opdrachtgever Rijkswaterstaat rekent op een vertraging van zeker 27 maanden, waardoor het project op z'n vroegst eind januari 2022 af kan zijn. De oorspronkelijke einddatum lag in het najaar van 2019.

Hierdoor heeft Rijkswaterstaat zelfs 'overwogen het contract te ontbinden', schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.

Financiële strop

De vertraging is opnieuw een financiële strop voor de bouwbedrijven, die verenigd zijn in consortium OpenIJ. Zij gingen afgelopen december ook voor miljoenen het schip in toen bleek dat de caissons, de betonnen 'bak' waar de sluis in komt te staan, opnieuw moest worden ontworpen vanwege het gevaar op vervorming. Extra kosten: 138 miljoen euro.

Daarmee loopt het verlies van OpenIJ op tot 200 miljoen euro. "Het trieste bij bouwers is dat ze maar kort de tijd hebben om geld te verdienen", zegt analist Maurits Heldring van ABN Amro. "De bouw is geen makkelijke sector. Als het economisch slecht gaat, dan maak je verlies en als het economisch goed gaat, dan maak je lage marges", zegt hij.

Hoge marktwaarde 

Toch moeten we de afboekingen volgens hem in perspectief zien, want de marktwaarde ligt tussen de 1 en 2 miljard euro. Het goede nieuws moet er dus nog aankomen, verwacht Heldring.

Grootste zeesluis ter wereld

In IJmuiden wordt momenteel de verouderde Noordersluis (lengte 400 meter, breedte 50 meter, diepte 15 m) na bijna honderd jaar vervangen. De sluis is te klein geworden voor de steeds grotere zeeschepen. De nieuwe versie wordt daarom 100 meter langer, 20 beter breder en 3 meter dieper en daarmee de grootste zeesluis ter wereld.

Het project begon in januari 2016 en is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen.

Beide bouwbedrijven voelen de pijn van de nieuwe vertraging op de beurs. Tegen het einde van de ochtend kampt VolkerWessels met een verlies van 10 procent en ook BAM stond 3 procent in het rood.

Doorgaand verkeer

De extra vertraging heeft overigens geen gevolgen voor het overige verkeer. De geliefde 'sluisroute' voor fietsers en automobilisten die over het sluizencomplex loopt werd in april 2018 tot woede van veel bewoners en mensen die in de regio werken voor een jaar afgesloten vanwege de veiligheid.

Rijkswaterstaat laat RTL Z weten dat die situatie ongewijzigd blijft. Nog tot april 2019 betaalt het agenstschap mee aan een extra fietspont bij Velsen.

Bekijk het volledige commentaar van Durk Veenstra en Maurits Heldring:

Bron • RTL Z