Beurs

Winstwaarschuwing Air France-KLM vanwege schade stakingen

Michaël Niewold • 04 mei 2018 09:14 @michaelniewold

Toestellen van Air France op Charles de Gaulle, het vliegveld bij Parijs. Beeld © AFP

Het conflict over de salarissen van de Franse piloten wordt zo'n dure aangelegenheid voor Air France-KLM dat het bedrijf vandaag met een winstwaarschuwing komt. De koers van het aandeel gaat onderuit kort na opening van de handelsdag.

De piloten staken sinds februari met regelmaat om hun looneis kracht bij te zetten. De luchtvaartmaatschappij verwacht dat de schade hiervan dit jaar op minstens 300 miljoen euro uitkomt.

Door de schade van de stakingen, een hogere brandstofrekening van 350 miljoen euro en 'wisselkoers-tegenwind' à 100 miljoen euro komt het operationele resultaat aanzienlijk lager uit dan vorig jaar, waarschuwt het bedrijf bij de kwartaalcijfers. In 2017 was het resultaat bijna 1,5 miljard.

Staking: 25 miljoen per dag

In het eerste kwartaal van dit jaar leed het bedrijf een operationeel verlies van 118 miljoen euro, waarvan 75 miljoen euro door de stakingen. Naast de stakingen drukten ook wisselkoerseffecten en pensioenlasten het resultaat. 

 
Miniatuurvoorbeeld

Een overzicht van de stakingen tot nu toe. 

De meeste stakingsdagen waren in april en ook begin van deze maand, vandaar dat het bedrag nog verder op zal lopen. Het bedrijf rekent voor elke dag dat er gestaakt wordt op een schadepost van 25 tot 30 miljoen euro. Gerekend met de dertien dagen dat er tot nu toe is gestaakt, kan het bedrag dus ook nog op bijna 400 miljoen uitkomen.

Het bedrijf is per stakingsdag zo veel geld kwijt omdat passagiers omgeboekt en soms gecompenseerd moeten worden, het personeel wel doorbetaald wordt en het het bedrijf omzet misloopt, legt een woordvoerder uit. 

Ultimatum aan personeel

Of er nog meer stakingsdagen komen, is maar de vraag. Directeur Jean-Marc Janaillac heeft het personeel een ultimatum gesteld: ze hebben tot vanavond 18.00 uur om in te stemmen met het loonvoorstel.

 
Miniatuurvoorbeeld

Personeel van Air France KLM tijdens een staking. (Foto: AFP)

Doen ze dat niet, dan stapt Janaillac op, met de alarmerende waarschuwing dat de als de impasse langer duurt, de 'toekomst van het bedrijf in gevaar' kan zijn. "De vraag is of de ceo de staking kan breken. Als hij weggaat dan is AF-KLM nog meer stuurloos, dan heb je toch een probleem. Ik ben niet zo optimistisch", aldus beurscommentator Durk Veenstra.

KLM groeit wel

Voor KLM zijn de druiven zuur, de operationele winst van de Nederlandse tak van het bedrijf steeg met 32 procent tot 60 miljoen euro. Dat was te danken aan de gestegen vraag naar vliegtickets. De omzet steeg met 7,4 procent tot 2,4 miljard euro.

De totale opbrengsten van Air France-KLM vielen mede daardoor 1,8 procent hoger uit op 5,8 miljard euro. In totaal stapten in het eerste kwartaal 22 miljoen passagiers aan boord van een vliegtuig van Air France-KLM. Dat betekende een stijging met ruim 5 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Maar dat mag allemaal niet baten: onder de streep lijdt het bedrijf verlies: 269 miljoen euro, ruim twee keer zo veel als vorig jaar. 

Waarom Air France eigenlijk alleen maar een blok aan het KLM-been is, legt presentator Carien ten Have uit in onderstaande video:

Bron • RTL Z