Beurs

De crashes van Verstappen kosten Red Bull miljoenen

Marieke van de Zilver • 30 april 2018 16:35 @mvdz_

Max Verstappen met zijn auto nadat hij in Bahrein tegen de muur is gereden. Beeld © Getty images

En weer reed Max Verstappen zondag een auto in de prak, net als teamgenoot Daniel Ricciardo. Beide coureurs konden niet meer verder. De schuld van allebei, oordeelde de official. Maar de kosten voor Red Bull zijn er niet minder om. "En je eindigt weer een weekend met niks."

Vier Formule 1-races in 2018, vier keer schade voor Max Verstappen. Tijdens de Grand Prix van China, waar Verstappen 10 strafseconden kreeg na een touche met Sebastian Vettel, leverde hem dat zelfs de bijnaam 'Crashtappen' op. 

Ook na de crash van gisteren kwam die bijnaam veelvuldig op Twitter voorbij. Er lijkt voorlopig maar één echte verliezer: team Red Bull Racing. Want zij draaien aan het einde van het seizoen voor de kosten op, vertelt autosportpresentator Allard Kalff. 

Weer een race niet afgemaakt

"De belangrijkste kostenpost voor Red Bull zit 'm in de gemiste punten", legt Kalff uit. "Verstappen en Ricciardo reden op het moment van de crash op de vierde en vijfde plek. Als ze dat hadden kunnen doortrekken tot het eind, had dat Red Bull zo'n 25 punten opgeleverd."

Elk punt verlies kost geld. En het is al de tweede race in 2018 die zowel Verstappen als Ricciardo niet afmaken. Ook in Bahrein, eerder deze maand, haalden ze allebei de finish niet

Dure punten

Vorig jaar ontving Red Bull Racing volgens automagazine Autosport ongeveer 88 miljoen dollar aan prijzengeld. Ricciardo en Verstappen behaalden in het seizoen daarvoor samen 460 punten. 

Dat wil zeggen dat Red Bull Racing per punt bijna 200.000 dollar binnenharkt. De 25 punten die ze gisteren gemist hebben, kunnen dus zomaar een kleine 5 miljoen euro kosten aan het einde van het seizoen.

De blikschade valt mee

De kosten voor de daadwerkelijke schade aan de auto vallen daarbij in het niet, zegt Kalff. "Alle onderdelen op de auto hebben maar een beperkte levensduur. Het is niet zo dat wanneer er iets kapot gaat, zoals bij jou of mij, we daarvoor speciaal een nieuw onderdeel moeten aanschaffen."

Door de crash van gisteren moet bijvoorbeeld misschien de voorvleugel van Ricciardo vervangen worden, legt Kalff uit. "Maar het zou zomaar kunnen dat die sowieso al aan vervanging toe was. Een voorvleugel kost zo een ton, maar heel veel extra's kost het dan ook niet. Dit soort kosten zijn ingecalculeerd."

'Opportunistisch gelul'

Kalff heeft niet het idee dat Verstappen meer brokken maakt dan gemiddeld, ondanks zijn bijnaam. "Dat vind ik echt opportunistisch gelul. Als je nou kijkt naar die crash van gisteren, wat kon Max daar nou aan doen?" 

Toch moet ook hij toegeven dat ze bij Red Bull niet blij zullen zijn. "Het totale budget van Red Bull Racing voor de Formule 1 ligt rond de 350 miljoen euro", zegt hij. "Er zijn 20 races in een seizoen. En je eindigt weer een weekend met niks."

​Schuld van Red Bull?

De schuld, voor zover je daar dus van kan spreken, ligt ook een beetje bij Red Bull zelf. Als enige van de grote Formule 1-teams laat Red Bull zijn coureurs volledig vrij om ook tegen elkaar te racen. Dat zorgt soms voor irritatie tussen Verstappen en Ricciardo en kan dus ook, zoals gisteren, zorgen voor een grote crash waarbij beiden uitvallen.

Ook andere teams hebben soms te maken met teamgenoten die elkaar de pas afsnijden. Tijdens de race twitterde het account van Mercedes AMG naar Red Bull: "We weten precies hoe jullie je nu voelen…"

Een kleine twee jaar geleden pakte Verstappen namelijk de winst in Spanje nadat Mercedes-coureurs en topfavorieten Hamilton en Rosberg elkaar uit de race reden. Een lichtpuntje: Mercedes eindigde dat jaar gewoon als best presterende team. 

Zo reageert Verstappen op jullie vragen:

We spraken vorige week met Max Verstappen en stelden hem een aantal kijkersvragen die jullie ons stuurden.

Bron • RTL Z