Beurs

John de Mol koopt persbureau ANP: 'Berichtgeving blijft onafhankelijk'

Mathijs Smit / Michaël Niewold • 28 maart 2018 11:09

Beeld © ANP/KIPPA

Mediamagnaat John de Mol voegt een nieuw bedrijf toe aan Talpa. Zijn bedrijf neemt het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) over van Vereniging Veronica. "Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren", zegt De Mol.

Het ANP levert nieuwsberichten aan grote Nederlandse mediabedrijven waaronder RTL Z en RTL Nieuws. Wat De Mol betaalt voor de overname wordt niet gemeld

De Mol wil het bedrijf hebben om zijn plannen Talpa uit te breiden tot een groot multimediaal mediabedrijf. Met het ANP 'voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe', aldus De Mol. Volgens hem is er geen sterker merk in Nederland als het gaat om 'snelheid en feitelijke juistheid'. De Mol wil ANP een 'vooraanstaande en speciale plek' geven in zijn bedrijf. 

'Onafhankelijke berichtgeving'

De onafhankelijkheid van de ANP-redactie blijft gegarandeerd door het redactiestatuut en de redactieraad, zegt ANP-directeur Martijn Bennis tegen RTL Z. 

​"Het redactiestatuut blijft overeind en er komt een raad van commissarissen. Wij worden niet geïntegreerd met Talpa, en wij worden ook niet de redactie van initiatieven van Talpa", aldus Bennis. "Anders had ik dit niet voor mijn rekening willen nemen."

'Minder nadruk op bepaalde thema's'

Daar is volgens hem ook geen discussie over geweest met Talpa. "Zij begrijpen dat ANP gewoon een bedrijf is, en als je geen onafhankelijk nieuws biedt, ben je je asset kwijt. Talpa heeft dus geen belang om daaraan te tornen, en waren dat ook niet van plan", zegt Bennis. De overname wordt gesteund door de ondernemings- en redactieraad van het ANP. 

Maar dat wil niet zeggen dat de nieuwe eigenaar helemaal niets in de melk te brokkelen heeft. "Wel kan onder de nieuwe eigenaar worden besloten om nieuwe diensten aan te bieden, zoals meer video. Ook kunnen we besluiten meer of minder nadruk te leggen op bepaalde thema's", vertelt Bennis, die als voorbeelden minder aandacht voor buitenlands of sportnieuws geeft. 

Dat is volgens hem niet voor het eerst. "In het verleden maakten wij dergelijke keuzes ook al, als de markt daarom vroeg."

Groei

Eerder al kocht De Mol SBS en probeerde hij vergeefs mediaconcern TMG, uitgever van De Telegraaf, over te nemen. In november waren er ook geruchten dat De Mol interesse zou hebben in het overnemen van nieuwssite Nu.nl, maar die werden door hem afgedaan als 'speculatie'.

De Mol is ook eigenaar van de radiozenders Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica. Met zijn mediabedrijf wil De Mol de concurrentie aangaan met Google en Facebook, zo kondigde hij eerder aan. 

Het persbureau is al jaren verlieslatend. In 2016, het laatste jaar waar cijfers over beschikbaar zijn, leed het bedrijf een verlies van ruim 400.000 euro. Dat jaar was het vierde jaar op rij dat er verlies werd geleden. Eigenaar Veronica Ventures wilde niet langer meer alleen voor de verliezen opdraaien, en zocht al langere tijd naar nieuwe (mede-)aandeelhouders. Eerder mislukten die zoektocht.

Bron • RTL Z