Beurs

H&M moet wintercollectie tegen dumpprijzen kwijt, winst keldert

27 maart 2018 12:45

Beeld © Getty

Kledingconcern Hennes & Mauritz (H&M) heeft een slecht eerste kwartaal achter de rug. De omzet daalde licht en het operationele resultaat kromp met 60 procent. Opvallend genoeg deed de keten het in Nederland een stuk beter dan vorig kwartaal.

H&M kampt nog met de naweeën van de slechte verkopen in maanden september tot en met november van vorig jaar. Daardoor moest het concern namelijk in het eerste kwartaal dat liep van december tot en met februari overtollige voorraden in de uitverkoop doen.

Verder klaagt H&M over de 'ongewoon' koude winter, waardoor de voorjaarscollectie niet goed verkocht. H&M heeft nu een kledingberg in voorraad ter waarde van 3,4 miljard euro, bijna 7 procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. 

Winstmarge omlaag

De totale omzet daalde in het eerste kwartaal met 1,7 procent, tot 46,1 miljard Zweedse kroon (4,5 miljard euro). Als gevolg van de kortingen daalde de winstmarge, van 52,1 procent tot 49,9 procent.

Omdat de kosten juist licht stegen, kelderde het operationele resultaat van het Zweedse concern met maar liefst 61 procent tot 1263 miljoen kroon. Het is het derde jaar op rij dat het operationele resultaat daalt.

Onderaan de streep daalde de nettowinst met 45 procent tot 1372 miljoen. Die winstdaling wordt gedempt doordat er dit jaar een belastingmeevaller was.

Omzet daalt in grootste markten

H&M kampt in de meeste grote markten met een dalende omzet. Van de negen meest belangrijke landen voor H&M nam de omzet in zeven landen af en in nog een ander land bleef de omzet gelijk.

De grootste klap kreeg H&M in Frankrijk (de op drie na belangrijkste markt), waar de omzet in euro's gemeten met 10 procent daalde. In Duitsland, de grootste markt, was de krimp 6 procent en  in Zweden en Italië 5 procent.

Nederland minder slecht dan 2017

Ook in Nederland lag de omzet lager, maar de omzetkrimp was met 1 procent in euro's nog beperkt. H&M verkocht in Nederland voor 167 miljoen euro. H&M sloot per saldo 2 winkels in ons land. Het bedrijf doet het een stuk beter dan in het vierde kwartaal van vorig jaar. Toen kelderde de omzet in ons land met maar liefst 14 procent.

De omzet in Nederland daalde voor het tweede jaar op rij. De omzet in ons land in het eerste kwartaal ligt nu 10 procent lager dan twee jaar geleden.

Er zijn wel landen waar de omzet van de winkelketens van H&M steeg, maar dat zijn vooral de kleinere markten in nieuwe markten.

De Zweedse kroon was minder waard ten opzichte van de euro, waardoor de omzetdaling in landen zoals Duitsland, Frankrijk, Italië en Nederland, in kronen gemeten minder hoog uitviel. Maar in vergelijking met de dollar werd de Zweedse kroon juist meer waard. Daardoor resulteerde een omzetdaling in de VS van 1 procent in een krimp in kronen van maar liefst 11 procent.

Nadruk op online

Ondertussen houdt H&M de moed erin. Het is bezig met een omslag naar een sterkere nadruk op online verkopen. Ook opent het nieuwe winkelconcepten, zoals Afound dat in Stockholm de eerste vestiging opende. Ook breidt het andere ketens dan H&M uit, zoals Arket en Cos.

Nog altijd is 90 procent van de winkels van het concern een H&M. Het totale aantal vestigingen zal verder toenemen, maar de groei zal vooral in Azië en Noord- en Zuid-Amerika plaatsvinden. In Europa zal het aantal winkels juist dalen.

Zara en Uniqlo

H&M heeft last van de concurrentie van andere ketens. Zo weet Zara volgens retailexperts beter in te spelen op nieuwe trends, terwijl er ook andere spelers op de markt komen, zoals het Japanse Uniqlo.

Bron • RTL Z / ANP