Beurs

Moederbedrijf Zara draait beter dan H&M: 'pikt trends sneller op'

14 maart 2018 16:35

Zara is de belangrijkste winkelketen van Inditex. Beeld © ANP

Het Spaanse Inditex, waaronder onder meer Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti en Bershka vallen, behaalde in 2017 een hogere omzet en resultaat. Daarbij doet het concern het een stuk beter dan grote concurrent H&M uit Zweden.

De omzet van Inditex groeide afgelopen jaar met bijna 9 procent tot 25,3 miljard euro. De nettowinst groeide met een kleine 7 procent tot 3,4 miljard euro. Inditex had last van de sterke euro, waardoor de omzet en winst in landen in bijvoorbeeld de VS, Latijns-Amerika en Azië omgerekend in euro's minder hoog uitvallen.

Bij gelijke wisselkoersen steeg de omzet zelfs met 10 procent en het resultaat vóór aftrek van rente en belastingen met 12 procent. Het concern haalt 40 procent van de omzet buiten Europa.

Dalende winsten bij H&M

Dat betekent dat Inditex veel beter presteert dan H&M. De omzet van de Zweedse onderneming daalde vorig jaar namelijk met 4 procent, terwijl de winst met 13 procent kromp.

De winst van H&M daalt al een paar jaar, terwijl Inditex al jaren een stijgende omzet en winst laat zien. De omzet en winst van Inditex stegen wel minder dan in de twee voorgaande jaren.

Op twee punten beter

Inditex ziet sneller wat de trends zijn én ze hebben nieuwe collecties sneller in de winkel liggen, legt Jorg Snoeck, oprichter en directeur van RetailDetail, uit. "Bij Inditex denken ze namelijk vanuit de winkel: elke medewerker moet naar trends kijken. Ze kunnen daarover rechtstreeks met het hoofdkantoor in Spanje communiceren", aldus Snoeck.

Volgens hem kan een nieuwe collectie er in drie weken in de winkels hangen. Bij H&M kost dat minstens het dubbele aan tijd, zegt hij. Inditex produceert deels in Spanje, terwijl H&M de productie heeft uitbesteed aan bedrijven, aldus Snoeck.

'Gelukkig van Zara'

Retailexpert Cor Molenaar beaamt dat Inditex heel snel is met nieuwe collecties. Daardoor loont het volgens hem altijd om een Zara of Bershka in te gaan, omdat er altijd weer wat nieuws hangt. Daarmee zijn de winkels van Inditex verrassender dan die van H&M.

"Klanten vinden het leuk om naar een winkel van Zara te gaan", aldus Molenaar. Die winkels hebben volgens hem ook een hedonische waarde: "Door de uitstraling en het personeel worden klanten gelukkig en dan win je het van online."

Zara kan daarbij bijna permanent zien wat wel loopt en wat wel niet. Sommige kleding wordt goed verkocht in bijvoorbeeld Nederland, maar niet in Spanje, of andersom, zegt Molenaar. 

Inditex had eerder meer formats

"Inditex is veel eerder dan H&M begonnen met het introduceren van verschillende soorten formats", voegt Frank Quix, universitair docent aan de Universiteit van Amsterdam, daaraan toe. Volgens hem heeft H&M ook meer last van Primark dan de ketens van Inditex.

H&M is bezig met een heroriëntatie en dat zorgt ook voor een dip in de resultaten, aldus Molenaar. H&M begon onlangs een nieuwe keten: het gaat de lastige markt te lijf met discounter Afound. Ook breidt het andere ketens dan H&M uit, zoals Arket en Cos.

Bron • RTL Z