Beurs

B&S, het bedrijf met 1,5 miljard omzet dat niemand kent

Harm Teunis • 26 februari 2018 17:38 @harmteunis

Beeld © ANP

De Dordtse distributeur B&S Group wil ergens in de komende weken naar de beurs. Veel consumenten zullen hun schouders ophalen bij het horen van de naam van het bedrijf. "Terwijl iedereen wel een tube tandpasta of fles parfum in huis heeft die uit een van onze entrepots komt", zegt ceo en grootaandeelhouder Bert Meulman.

Toch is het niet vreemd dat de naam niet direct iets oproept bij mensen, zegt Meulman.

"Want we zijn een typisch business-to-business bedrijf. En die bedrijven zijn nou eenmaal wat minder bekend bij consumenten. Maar onze afnemers kennen ons goed en iedereen heeft wel eens een product van ons in handen gehad."

Flinke groei

Meulman begon 25 jaar geleden bij het bedrijf toen het nog een omzet van 13 miljoen euro had. "Daarna groeide het bedrijf hard. Klanten begonnen te vragen naar een uitbreiding van ons aanbod. We deden eerst alleen dranken. Daarna stapten we ook in voeding en health en beauty."

In 2004 ging de andere eigenaar, Willem Blijdorp, met pensioen. Op dat moment was de jaaromzet zo’n 500 miljoen euro. En de jaren daarop verdrievoudigde de winst. De omzet steeg vanaf 2009 gemiddeld 12 procent per jaar tot 1,5 miljard euro in 2017.

Profiteren door groei Action

"We konden zo groot worden, doordat we in de juiste kanalen en markten zitten. Als je health- en beautyproducten levert aan de Action, die de afgelopen jaren 200 winkels opende, dan kun je hard groeien. Datzelfde geldt voor voordeelketen Kruidvat. We groeien mee met het geweld van de groei van die klanten", zegt Meulman.

Daarnaast werkt het samen met meer dan 110 online verkopers zoals Bol.com en Amazon. En B&S heeft ook zo’n 50 winkels op vliegvelden, waar elektronica wordt verkocht.

Cruiseschepen

Dan zijn er nog de 100 cruiseschepen die door het bedrijf bevoorraad worden met eten, cosmetica en drank. Dat zoveel cruiserederijen spullen kopen bij B&S komt omdat het bedrijf zichzelf ook gespecialiseerd heeft in het belastingvrij houden van goederen, legt Meulman uit.

"Als goederen in ons magazijn staan, blijven ze in entrepot, zonder invoerrechten en accijnzen. Daarom kunnen die goederen makkelijk de wereld rondreizen en blijven ze douanetechnisch hun wereldstatus houden." Cruiseschepen hoeven dan bijvoorbeeld geen btw en invoerrechten te betalen en profiteren daar optimaal van.

"En we zijn leverancier van legers van de NAVO en de VN", zegt Meulman. "Köpcke, het bedrijf waarmee het in 1872 begon, doet dat al jaren. Een mooie klant. Daar kom je niet zomaar binnen door met een 0800-nummer te bellen."

Uitbreiden in Azië en Midden-Oosten

Na de beursgang kijkt Meulman naar Azië en het Midden-Oosten. "Azië is een gebied met gemiddeld 6 procent macro-economische groei. Ook in de e-commerce is daar veel potentieel. Maar het zijn markten waar we sowieso groeien, door groei in retail, travel en e-commerce omdat die globalisatietrend door blijft gaan."

Al sinds vorig jaar werd er veel gespeculeerd of, maar vooral ook wanneer een beursgang bekend zou worden gemaakt. Maar het moment is niet zomaar gekozen, zegt Meulman. "Meneer Blijdorp is afgelopen jaar 65 geworden. Die magische leeftijd en de wens om verder te groeien, maakte dit het juiste moment."

Bron • RTL Z