Beurs

Opgekrabbeld Wessanen stelt toch weer teleur

Paul le Clercq • 13 februari 2018 16:11 @Paul_le_Clercq

In Nederland is Wessanen vooral bekend vanwege het merk Zonnatura. Beeld © ANP

De omzet- en winstcijfers van Wessanen leken niet slecht, maar beleggers hadden meer verwacht. Het is niet voor het eerst dat Wessanen teleurstelt. Een overzicht van een bedrijf dat na een lange zoektocht weer een duidelijke focus heeft, maar aandeelhouders vandaag niet kan overtuigen

Een omzetgroei van bijna 10 procent in heel 2017 en een toename van de winst met meer dan de helft tot 36 miljoen zijn toch prima, zou je zeggen. Maar de koers van Wessanen daalt met zo'n 7 procent.

Volgens analist Corné van Zeijl van Actiam groeit de omzet minder dan was gedacht en was de beurskoers te ver vooruit gelopen op verbetering van de resultaten en daarmee was het aandeel volgens hem te duur geworden.

Eigen merken

Vooral de eigen merken van Wessanen, zoals Zonnatura, verkopen flink. Maar Wessanen maakt ook producten voor anderen en daar ging het niet goed. Daarnaast heeft het last van de prijsdruk in de supermarkten.

In het vierde kwartaal lag de omzetgroei met 4 procent een stuk onder die van eerder in het jaar. Maar het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen en bijzondere posten steeg juist van 1,3 miljoen euro tot 6,5 miljoen euro.

Beleggers in Wessanen waren de laatste jaren blij dat Wessanen een nieuwe strategie had, die voor de verandering ook nog eens vruchten afwierp.

Focus op gezond

Wessanen verkoopt onder meer notenrepen, muesli, quinoa, vleesvervangers en biologische thee onder merken als ZonnaturaClipper, Bjorg (in Frankrijk) en Isola Bio (in Italië).

Wessanen stelt zichzelf als doel om consumenten gezonder te laten leven, zodat zij minder snel allerlei welvaartszieken als diabetes Type 2 en hart- en vaatziekten krijgen.

Ook wil Wessanen de aantasting van het het tropische regenwoud en bodemvervuiling tegengaan door bijvoorbeeld meer duurzame palmolie te gebruiken of deze grondstof helemaal te vervangen.

Daarnaast probeert Wessanen de hoeveelheid bestrijdingsmiddelen in voeding terug te brengen en voedingsallergieën te verminderen. En het wil via de verkoop van vleesvervangers de overconsumptie van vlees terugbrengen.

Metamorfose 

De koers van Wessanen krabbelt al een paar jaar op, maar aandeelhouders van Wessanen hebben het lang zwaar gehad. De koers staat nu rond het niveau waar deze begin 1995 ook stond. Ter vergelijking: de AEX-index staat nu 2,8 keer zo hoog als 23 jaar geleden.

Miniatuurvoorbeeld

Wessanen is de afgelopen decennia meerdere keren totaal van gedaante veranderd. Zo produceerde het bedrijf in de jaren zeventig nog met name producten voor de agrarische sector, zoals mengvoeder en kalvermelk.

Inmiddels heeft het bedrijf drie keer zijn hoofdkantoor naar een andere stad verplaatst en richt het zich op consumentenproducten voor een gezonde levensstijl.

Zoekende sinds 1992

Het kostte wel wat tijd voordat Wessanen zijn roeping had gevonden. Zo transformeerde het bedrijf eerst naar een bedrijf dat consumptie-ijs (Hertog) en allerlei zuivelproducten, zoals Leerdammerkaas, verkocht.

Spraakmakend was vervolgens de fusie met drankenproducent Bols, in 1992. Buiten het bestuur van beide bedrijven begrepen maar weinigen de ratio daarachter. Drie jaar later werd de fusie dan ook ontbonden.

Wessanen zwalkte sindsdien lange tijd en maakte nog onder meer hagelslag voor huismerken en kroketten. Maar sinds drie jaar richt het zich op eigen merken en gezonde voeding.

Gekrompen

Maar niet alleen qua producten is Wessanen nu een heel ander bedrijf dan voorheen. Het is ook een stuk kleiner. Zo ligt de omzet over 2017 wel boven die van de afgelopen vier jaren, maar hij haalt het niet bij die van de eerdere jaren. Zo was de omzet in 1992, het jaar vóór de fusie met Bols, met omgerekend bijna 1,8 miljard euro nog bijna drie keer zo hoog.

De nettowinst in 1992 was omgerekend 48 miljoen euro, terwijl Wessanen over 2017 op 36 miljoen euro komt. Daarbij ligt de winstmarge wel twee keer zo hoog als destijds.

Miniatuurvoorbeeld

Beeld: ANP

Bron • RTL Z / Paul le Clercq