Beurs

'Jumbo moet dubbel zo groot worden om serieuze speler te zijn'

Paul le Clercq • 08 december 2017 10:35 @Paul_le_Clercq

Archieffoto Jumbo Beeld © Jumbo

Supermarktketen Jumbo is de laatste jaren flink gegroeid, waardoor het nu, na Albert Heijn, de nummer twee is in Nederland. Maar volgens deskundigen moet Jumbo nog veel verder groeien. Hoe moeten ze dat doen?

"Jumbo moet stappen zetten, als ze lang wachten dan hebben ze een probleem. Bij supermarkten zijn de marges laag en die marges staan ook nog eens flink onder druk. Dus als je overeind wilt blijven en geld wilt blijven verdienen, dan moet je dus wel groeien", zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady. 

In Nederland is Jumbo wel een belangrijke speler, maar niet alleen Albert Heijn is een grote concurrent, ook discounters als Aldi en Lidl zijn dat, aldus Parker Brady. Zij zijn internationaal actief en kunnen groot inkopen. De laagste prijsgarantie van Jumbo is niet lang vol te houden, denkt hij.

'Jumbo heeft zitten slapen'

Meer dan 20 jaar geleden bedacht Jumbo de zeven zekerheden (onder meer goedkoper, vers, groots assortiment), maar die worden sleets. De concurrentie biedt inmiddels in feite ook die zekerheden, dus wat maakt Jumbo nog onderscheidend, vraagt Parker Brady zich af.

Volgens hem heeft Albert Heijn de laatste jaren heel slim de kwaliteit van hun producten verbeterd, terwijl ze met hun huismerk een heel goed alternatief hebben. Jumbo heeft zitten slapen, aldus Parker Brady.

En Albert Heijn wedt in Nederland niet alleen op gewone supermarkten, maar het heeft ook heel wat gemakswinkels, zoals AH to go, en webshops, zoals AH online en Bol.com.

'AH is online en offline sterker'

Albert Heijn is zowel online als offline veel dominanter. Jumbo opent nu weliswaar winkels op stations en het heeft een paar 'Food markets' en 'City markets', maar Albert Heijn is veel verder, zegt Parker Brady. 

Als Jumbo nog twee jaar wacht, dan wordt de achterstand op Ahold en discounters te groot, denkt hij.

Vier manieren

Jumbo kan op vier manieren groeien, zegt Kitty Koelemeijer, hoogleraar marketing & retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Zo kan het andere, regionale, ketens overnemen. Ook kan Jumbo nieuwe formules uitbouwen, zoals Jumbo City of Jumbo Foodmarkt.

Een derde mogelijkheid is om groei te zoeken buiten traditionele supermarkten, zoals met de La Place-restaurants. Tot slot kan Jumbo volgens haar over de grens kijken, specifiek naar België.

Kansen in Nederland

Expansie in Nederland is lastig, iedereen aast op nieuwe locaties en daarvan zijn er niet zo veel, aldus Parker Brady. Je kunt natuurlijk wel groeien door een regionale speler over te nemen. En daar ziet Parker Brady wel kansen voor Jumbo.

De komende jaren gaat een aantal kleine supermarktbedrijven op zoek naar een partner of misschien staan ze wel open voor een overname, anders verbrassen ze hun familiekapitaal. Kleine spelers zullen in hun eentje namelijk niet overleven, onder meer vanwege de opkomst van discounters en online-spelers als Picnic, denkt Parker Brady. En Jumbo is gewoon ontzettend goed in het overnemen en integreren van andere ketens, zegt hij. Zo kocht Jumbo Super de Boer en C1000. Die zijn omgebouwd naar Jumbo.

Onlangs zei topman Frits van Eerd in een interview met het AD nog dat hij nog steeds Emté wil kopen. Eerder wees Emté-eigenaar Sligro een bod af. Met Emté zou Jumbo er 130 winkels bijkrijgen.

België

Jumbo zegt dat het naar België wil. Het kijkt daarbij naar mogelijkheden om zelf winkels te openen in België en het overweegt ook om daar supermarkten over te nemen. Volgens het Belgische RetailDetail is de eerste lokatie voor een Belgische Jumbo bekend: in de plaats Bree, in Belgisch Limburg. 

Hoeveel winkels Jumbo precies wil in België maakt het niet bekend. Maar, volgens het Belgische RetailDetail zoekt Jumbo al naar 30 panden. België is een kleinere markt dan Nederland, maar het is een logische stap voor Jumbo om daar te beginnen. Maar je hebt wel schaal nodig, zegt Koelemeijer. 

'30 winkels is te weinig'

Dat wordt een probleem, denkt Jorg Snoeck, oprichter en directeur van RetailDetail: '30 winkels is natuurlijk veel te weinig'. Je moet volgens hem minstens 100 supermarkten hebben om de kosten voor bijvoorbeeld marketing over te kunnen verdelen.

Albert Heijn heeft nu in België met meer dan 30 zaken een marktaandeel van slechts 1,5 tot 2 procent. Jumbo moet eigenlijk heel hard verder groeien, maar ja, Albert Heijn heeft er wel zeven jaar over gedaan om in België op ruim 30 winkels uit te komen, zegt Snoeck.

'Jumbo betaalt hoofdprijs'

Jumbo heeft volgens Snoeck aan makelaars de opdracht gegeven om uit te kijken naar winkels aan de rand van Belgische steden. Dat verbaast hem, omdat je volgens hem juist meer kans hebt in de steden zelf. Dat is mede doordat vooral de grotere Belgische steden groeien in inwoneraantal.

Verder gaat de concurrentie tussen supermarktketens om beschikbare panden met name om winkels aan de rand van steden en daar gaat Jumbo juist bij zitten, zegt Snoeck.

Albert Heijn betaalde de maximale prijs voor winkelpanden en Jumbo zal hetzelfde moeten doen, denkt Snoeck. De drie grootste supermarktketens in België, Colruyt, Delhaize en Carrefour, zitten ook al jaren te azen op panden en ze hebben met makelaars overeenkomsten voor als ergens een mooie locatie vrijkomt, zegt hij.

Duur land

Snoeck denkt dat Jumbo alleen naar het Vlaamse deel van België zal gaan, omdat anders alle verpakkingen van producten moeten worden vertaald, naar het Frans. Die kosten zijn zo hoog, dat dat onmogelijk rendabel zal kunnen zijn. Maar het betekent wel dat Jumbo ook niet in Brussel zal kunnen gaan zitten.

België is volgens hem een duur land voor winkelketens, qua personeelskosten en kosten voor distributie. Daarbij worden er drie talen gesproken en dat maakt kosten voor reclame hoger.

Verder is België volgens Snoeck het land met relatief de meeste vierkante meters supermarkt en de drie grote spelers hebben bij elkaar driekwart van de markt. Als je daartussen wilt komen, dan moet dat dus mede ten koste van die grote partijen.

Samenwerking met Colruyt?

Snoeck ziet meer mogelijke problemen. Marktleider Colruyt heeft lage prijzen als bestaansrecht, maar om zich er tussen te wurmen zal Jumbo ook beginnen met lage prijzen. Dat kan tot een 'race to the bottom' leiden, denkt hij. En Jumbo kan zich op prijs eigenlijk niet onderscheiden.

Maar voor Colruyt is niet Jumbo de grootste concurrent, dat is Amazon, aldus Snoeck. Hij denkt dan ook dat het verstandig kan zijn voor Colruyt en Jumbo om met elkaar te spreken.

Ook Parker Brady denkt dat Jumbo in België zal gaan samenwerken met Colruyt. Maar Colruyt is net als Jumbo een familiebedrijf en Jumbo zal dan volgens de supermarktdeskundige niet de bovenliggende partij zijn.

Strategische stap

Snoeck ziet een parallel tussen de mogelijke expansie van Jumbo naar België en de komst van Albert Heijn, destijds, naar België. Uiteindelijk nam moeder Ahold Delhaize over. Hij denkt dan ook dat er meer zit achter de beoogde expansie van Jumbo naar België. Mogelijk zal de komst van Jumbo ertoe leiden dat ze gaan samenwerken met Colruyt, denkt hij.

Maar een overname van Colruyt door Jumbo ziet Snoeck niet gebeuren. De familie achter Colruyt wil volgens hem nog wel even verder. Eerder ziet Snoeck dat Colruyt Jumbo zal willen kopen, als de opvolging bij Jumbo niet verzekerd is.

Bron • RTL Z