We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Politiek

Klimaat helpen? Investeer niet in openbaar vervoer

Frederieke Hegger • 12 oktober 2015 13:44 @frederiekeh

Klimaat helpen? Investeer niet in openbaar vervoer
Beeld © ANP

We willen allemaal snel op onze bestemming zijn, maar ook het klimaat een beetje sparen. Welke keuzes van de politiek zijn dan het meest effectief? Promovendus Ties Brands van de Universiteit Twente zocht het uit voor de regio Amsterdam.

Wat blijkt? Wil je dat meer mensen mensen gaan reizen met het openbaar vervoer en daarmee CO2 uitstoot besparen, dan moet je juist niet investeren in openbaar vervoer. Maar 'vieze' auto's ontmoedigen.

​Brands ontwikkelde een model waarmee steden kunnen checken welke maatregel het meest kosteneffectief is en het meeste oplevert voor het klimaat. Voor de regio Amsterdam waren de conclusies opvallend. Aangezien de verschillen zo groot zijn, kun je volgens Brands verwachten dat de uitkomsten ongeveer hetzelfde zullen zijn in andere steden. 

De belangrijkste conclusies:

Openbaar vervoer is lekker snel, maar ook duur
Elke extra euro exploitatiebijdrage aan het openbaar vervoer leidt gemiddeld tot 6 minuten minder reistijd, 0,07 minder geparkeerde auto's en 0,5 kilo minder CO2-uitstoot. Goed nieuws dus, maar als je die OV maatregelen vergelijkt met het stimuleren van duurzamere voertuigen, dan is het toch een duur grapje. OV maatregelen kosten (zonder extra focus op tijdsbesparing) E1,10 per bespaarde kilo CO2 uitstoot.

Beter: een Tesla of strenge milieu-eisen (die wél worden nageleefd)
Strengere milieueisen aan voertuigen zijn een stuk goedkoper en kosten E0,11 per kilo CO2 uitstoot. Het stimuleren van elektrische voertuigen zit er tussen in met E0,35 per kilo.

Don’t try this at home: meer P+R plekken
Leuk voor jezelf, maar niet voor het klimaat: het toevoegen van meer P+R voorzieningen. "In het algemeen is dat goed voor de totale reistijd in een gebied. Voor het klimaat is het echter géén goede maatregel. Naast automobilisten die het laatste stuk met het OV gaan reizen is er ook een omgekeerd effect: bepaalde OV-reizigers gaan voortaan eerst een stuk met de auto naar de nieuwe P+R. De totale CO2-uitstoot neemt toe. Het blijkt beter om te investeren in meer treinen per uur. Dat is zowel goed voor reistijd, ruimtebeslag én CO2. Voor buslijnen geldt iets vergelijkbaars, maar met een minder sterk effect."

Deze mogen wel op de to do lijst: kilometerheffing en werkplekken in de buurt van treinstations
Niet heel populair, maar voor het klimaat wel zeer effectief: kilometerheffing. "Als je echt werk wilt maken van klimaatdoelstellingen dan is het aantrekkelijker maken van het openbaar vervoersysteem alleen niet voldoende. Van alle maatregelen die ik heb doorgerekend, is een vaste kilometerheffing voor auto's veruit het meest effectief voor ruimtebeslag- en CO2-doelstellingen." Daarnaast moet de politiek ook kijken naar werk en stadsindeling. "Dat kan door een focus op telewerken en diensten via internet of keuzes in onze ruimtelijke ordening: nieuwe woningen bouwen en werkgelegenheid ontwikkelen in de buurt van treinstations."

Gerelateerde artikelen