We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Politiek

Elektrisch rijden: particulier doet het alleen met subsidie

Michaël Niewold • 07 juni 2016 11:21 @michaelniewold

Elektrisch rijden: particulier doet het alleen met subsidie
Een promotierit van Tesla-taxi's bij Schiphol. Beeld © ANP (Archieffoto)

Hoe krijgen 'we' de particulier in de elektrische auto? Het antwoord is volgens promotieteam Formule E simpel: subsidies van in totaal 136 miljoen euro in de komende vier jaar.

Nederland is volgens minister Kamp van Economische Zaken een wereldtopper als het gaat om elektrisch rijden. Om die positie te houden is het streven dat in 2020 tien procent van alle verkochte auto's een elektrische aandrijflijn heeft. Een ander doel is dat 75.000 particulieren een elektrische auto hebben, waarvan minstens 25.000 nieuwe.

Om dat te bereiken moet de overheid de portemonnee trekken, bepleit het het Formule E Team, een lobbygroep vanuit de overheid en het bedrijfsleven om elektrisch rijden te promoten. Want zomaar uit zichzelf koopt de consument geen elektrische auto, omdat de aanschafprijs hoger is dan van een 'normale' auto. Daarom moet de aanschaf financieel geprikkeld worden, is de gedachte.

Fiscale voordelen en subsidies

Bovenop fiscale voordelen zoals lagere aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting stelt het Formule E Team de volgende subsidies voor: 

  • Tussen de 6000 (in 2017) en 1500 euro (in 2020) bij de aanschaf van een elektrische auto. In totaal is dat een bedrag van 78 miljoen euro.
  • Daarnaast zouden mensen die een tweedehandsje kopen een oplaadtegoed van 1000 euro moeten krijgen. Die regeling zou maximaal 58 miljoen euro kosten en ook gelden voor hybrides.

Die laatste maatregel lost ook een probleem op dat door de vorige stimuleringsmaatregel van elektrisch rijden is ontstaan. Die regeling, waarbij leaserijders een stapeling aan voordelen genoten, zorgt tot 2020 voor een overvloed aan hybrides als de leasecontracten aflopen. De vrees was altijd dat die naar het buitenland zouden verdwijnen, omdat de auto's te duur waren voor consumenten.

Weinig elektrische kilometers

Bij het verzinnen van deze subsidies is op meer gebieden gekeken waar het is misgegaan bij de vorige regelingen. Particulieren die een tweedehands hybride kopen krijgen geen subsidie, maar oplaadtegoed. Bij de zakelijke hybride-rijders bleek achteraf dat ze maar heel weinig kilometers elektrisch reden. De rest van de kilometers werd gewoon op benzine gereden.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft op verzoek van Kamp naar de voorstellen gekeken en is kritisch. Er is nog te weinig bekend over de particuliere markt voor elektrische auto's en de invloed van subsidies erop, schrijft het PBL. Bovendien is het maar de vraag of het verschil in aanschafprijs tussen brandstof- en stekkerauto's altijd zo groot zal blijven, daar is volgens het onafhankelijke instituut meer onderzoek voor nodig.

Minister Kamp schrijft dat hij in de herfst verwacht meer informatie te geven. 

Meer op rtlz.nl:

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen