Politiek

VNO-NCW: 'Verlaag maximumsnelheid in natuurgebieden'

RTL Z • 10 september 2019 17:30 @rtlz

De A12 bij Utrecht. Beeld © ANP

Om uit de stikstofimpasse te komen, zou de maximumsnelheid op de snelweg in natuurgevoelige gebieden moeten worden verlaagd van 130 naar 100 kilometer per uur. Dat stellen werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland. Ze presenteren tien punten, waarmee Nederland verder kan groeien, zonder dat de stikstofuitstoot ver stijgt.

Een ander advies: stel projecten vrij die alleen tijdens de aanleg en bouw met stikstofuitstoot gepaard gaan, maar daarna niet meer. De twee clubs denken dan bijvoorbeeld aan de aanleg van een windmolen of een voetbalveld.

Stikstof

In mei stelde de Raad van State dat de regels die in Nederland gebruikt zijn om te beoordelen of bijvoorbeeld wegen en huizen aangelegd mochten worden, in strijd zijn met Europese natuurwetgeving. 18.000 projecten kwamen per direct stil te liggen.

In Roermond gaat bijvoorbeeld de bouw van een nieuwbouwwijk met 468 woningen niet door. Ook moesten de plannen voor de aanleg van verschillende snelwegen (onder meer A27 en A15) de ijskast in en kunnen 1500 kleinere bouwprojecten geen doorgang vinden.

VNO-NCW en MKB-Nederland benadrukken dat voor de effecten van stikstof structurele maatregelen nodig zijn. "Ondertussen kan het niet zo zijn dat woonwijken, spoorwegen, sportvelden en groene projecten als windmolens niet worden aangelegd", zo vinden ze. 

"Het is toch niet uit te leggen dat allerlei projecten die de ecologische voetafdruk van het land aantoonbaar verkleinen, zoals de aanleg van windmolens en schonere fabrieken, nu niet door kunnen gaan", aldus VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer. Hij wijst daarbij ook op de gevolgen voor de werkgelegenheid omdat duizenden projecten stilvallen.

De twee organisaties stellen daarnaast voor om voor de langere termijn tot een 'gedegen en werkbare nieuwe aanpak' te komen van beleid. Daarvoor moet wel tijd worden genomen, bijvoorbeeld een jaar, om dat samen met het Adviescollege van voormalig minister Johan Remkes (VVD) op te zetten.

Stikstofregels

Om de stikstofuitstoot te reguleren, heeft Nederland het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Dat wordt gebruikt om vergunningen af te geven voor de bouw van veestallen, bedrijventerreinen en wegen. Daarnaast zitten er maatregelen in om de schadelijke gevolgen op natuur van de uitstoot van stikstof te beperken.

Dat komt erop neer dat vergunningen voor bouwprojecten die leiden tot meer uitstoot worden afgegeven met de belofte dat er in de toekomst minder zal worden uitgestoten.

En dat mag niet volgens de Europese Habitatrichtlijn. Zo'n constructie is alleen toegestaan als zeker is dat de maatregelen om stikstofuitstoot te beperken ook echt werken, oordeelde het Europese Hof vorig jaar. Nadat ook de Raad van State zich erover boog, werden verschillende projecten stilgelegd.

Bron • RTLZ