Politiek

Onvrede over sponsoring EU-voorzitterschap, 'leidt tot partijdigheid' 

12 augustus 2019 17:14

De EU-leiders bijeen in Brussel. Beeld © Getty

Lidstaten van de Europese Unie, waaronder Nederland, sluiten sponsordeals af met grote bedrijven, als zij tijdelijk voorzitter zijn van de EU. De SP in de Tweede Kamer wil dat dat stopt. 

Tweede Kamerlid Renske Leijten stelt vragen aan minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken, na berichtgeving van RTL Z. Directe aanleiding is de sponsordeal die huidig EU-voorzitter Finland afsloot met autofabrikant BMW. "Sponsoring leidt onvermijdelijk tot partijdigheid", stelt Leijten.

Finland is niet het eerste land dat zich laat sponsoren tijdens het voorzitterschap. Roemenië ging in zee met frisdrankfabrikant Coca-Cola. Nederland sloot deals met onder meer biermerk Heineken. 

Tegengestelde belangen

Critici menen dat sponsoring in elk geval de schijn van belangenverstrengeling teweegbrengt. De Europese Commissie zint bijvoorbeeld op maatregelen tegen suiker en obesitas. Coca-Cola heeft op dat vlak een tegengesteld belang. 

BMW, op zijn beurt, is door de Europese Commissie schuldig bevonden aan kartelvorming. De autofabrikant zou daarvoor een forse boete kunnen krijgen. Een sponsorrelatie met de EU-voorzitter van dienst kan die strafprocedure besmeuren. 

63 miljoen euro

Landen die zich laten sponsoren doen dat naar eigen zeggen om de kosten te drukken die gepaard gaan met het EU-voorzitterschap. Nederland was daar in 2016, toen ons land voor het laatst EU-voorzitter was, 63 miljoen euro aan kwijt.

Het voorzitterschap van de Europese Unie rouleert. Elke zes maanden is een ander land een tijdje de baas van de EU. Dat land bepaalt dan voor een deel de agenda van de Unie.

Bron • RTL Z