Politiek

GroenLinks wil naar de rechter om groei Schiphol te stoppen

Claartje Vogel • 23 mei 2019 15:59 @claartjevogel

Schiphol wil uitbreiden, GroenLinks Amsterdam wil dat voorkomen. Beeld © ANP

GroenLinks Amsterdam wil juridische stappen ondernemen om de groei van Schiphol tegen te houden. Raadslid Imane Nadif pleit vandaag voor een onderzoek naar de mogelijkheden en verwacht voldoende draagvlak bij andere partijen in de gemeenteraad. "De toon van het debat is veranderd."

GroenLinks Amsterdam vindt dat Schiphol in elk geval tot 2023 niet mag groeien. Om te zorgen dat dit ook niet gebeurt, wil de grootste partij van Amsterdam naar de rechter. 

Voldoende draagvlak

Nadif pleit vandaag voor een onderzoek naar een rechtszaak tegen de groei van Schiphol. "Wij hebben al vooronderzoek gedaan", zegt ze. "Maar voordat ik meer kan vertellen over de volgende stappen en eisen, wil ik de plannen bespreken met de raad."

De woordvoerder van GroenLinks verwacht 'voldoende draagvlak' binnen de raad voor het onderzoek. Volgens de tegenstanders zorgen meer vluchten vanaf Schiphol voor geluidsoverlast, luchtvervuiling en gezondheidsrisico's.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek veroorzaakt de luchtvaart nu al 6,5 procent van de CO2-uitstoot van de Nederlandse economie.

Amsterdam als minderheidsaandeelhouder

De gemeente Amsterdam is aandeelhouder van Schiphol en heeft 20 procent van de aandelen in handen. Afgelopen najaar zei het college nog dat groei van Schiphol 'onwenselijk' is. Zeker tot 2023.

"Op die manier hebben we meer tijd voor onderzoek. Ik wil luisteren naar de wensen van omwonenden in Amsterdam en omringende gemeentes", zegt Nadif.

Amsterdam heeft wel wat invloed bij Schiphol als minderheidsaandeelhouder, maar de vraag is hoeveel. Zo’n 70 procent van de aandelen is in handen van de Rijksoverheid, die groei van de luchthaven na 2020 niet afwijst. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zegt zelfs dat Schiphol na 2020 zeker verder groeit.

'Groei Schiphol beperkt woningbouw'

"De toon van het debat is de afgelopen weken veranderd", vertelt Nadif. "KLM probeert de bouw van een woonwijk in Badhoevedorp tegen te houden. Als die wijk er komt, loopt KLM namelijk het risico dat ze minder mogen vliegen. Dus stapt de luchtvaartmaatschappij ervoor naar de Raad van State."

En dat is een groot probleem, vindt GroenLinks. Op deze manier houdt de groei van Schiphol namelijk ook woningbouw tegen, terwijl Amsterdam komende jaren tienduizenden woningen wil bouwen om het tekort op te lossen. "We zien nu dat de groei van de luchtvaart directe gevolgen kan hebben voor de bouw van betaalbare woningen."

Daarom pleit ze vandaag in de raadsvergadering voor 'activistisch aandeelhouderschap'. "Daar horen juridische stappen bij. Het plafond is bereikt."

Bron • RTL Z