Politiek

Noodplan in de maak voor Britse vluchten boven EU na harde brexit

Michaël Niewold • 07 februari 2019 18:13 @michaelniewold

Vliegtuigen van Air Lingus op Dublin Airport. Beeld © Getty Images

Vijftig dagen voor brexit worden voorbereidingen voor een no dealscenario opgevoerd. Zo wordt op dit moment onderhandeld in Brussel over uitstel voor vliegmaatschappijen die na een harde brexit niet meer in Europa mogen vliegen.

Om te voorkomen dat na een cliff edge brexit ineens allemaal vluchten in Europa uitvallen, wordt in Brussel gewerkt aan een voorstel om vliegtuigmaatschappijen zeven maanden extra tijd te geven om hun bedrijfsstructuur te veranderen, vertellen ambtenaren van de Europese Commissie.

In die tijd kunnen ze hun hoofdvestiging verplaatsen of een dochteronderneming starten in de Europese Unie. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door de regeringsleiders van de 27 overblijvende EU-lidstaten en het Europees parlement.

Om in Europa te mogen blijven vliegen, moeten bedrijven een vergunning hebben. Die vergunning wordt alleen afgegeven aan een bedrijf waarvan de hoofdzetel in een EU-lidstaat is gevestigd en het merendeel van het bedrijf in Europese handen is.

En dat is niet het geval bij luchtvaartreus IAG, waar British Airways, Iberia, Vueling en Air Lingus onder vallen, en Whizzair. Beide bedrijven hebben hun hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk: IAG in Londen, Whizzair op Jersey.

Bij een harde brexit, zijn de bedrijven hun vergunning om in Europa te mogen vliegen kwijt

Voorzorgsmaatregel Easyjet 

De bekende prijsvechters Ryanair en Easyjet hebben het probleem niet. Easyjet heeft speciaal vanwege de brexit een dochterbedrijf opgericht met vestiging in Wenen.

Daar staan ook 110 vliegtuigen geregistreerd voor het uitvoeren van vluchten tussen de 27 overgebleven lidstaten. Ryanair is gevestigd in Ierland en is op die manier dus uit de problemen.

Directe vluchten

Voor vluchten tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie is al een voorzorgsmaatregel getroffen als het tot een harde brexit komt: tot 30 maart 2020 mogen die nog uitgevoerd worden. Daar is wel de voorwaarde aan verbonden dat Europese vliegtuigmaatschappijen dezelfde rechten krijgen in het VK als Britse in de EU.

Het uitstel wordt niet zomaar gegeven, benadrukken de bronnen: de maatschappijen moeten wel een plan hebben. Het is nadrukkelijk geen 'get out of jail card' noch is het 'kicking the can down the road', ofwel het uitstellen van een moeilijke beslissing. 

Nederland

Een harde brexit raakt ook de Nederlandse luchtvaartsector, in totaal mag 4,5 procent van alle vluchten niet meer worden uitgevoerd. Het gaat dan vooral om vluchten van Easyjet vanaf Schiphol. 

Met die vluchten zouden 3,4 miljoen passagiers vervoerd worden, goed voor 269 miljoen aan toegevoegde waarde en 4500 banen, blijkt uit een quick scan die Deloitte uitvoerde in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Maar, als Easyjet de vluchten vanaf Schiphol door de Oostenrijkse dochter laat uitvoeren, gaat het nog maar om 1 procent van alle vluchten. 

Bron • RTL Z