Politiek

Minister verzint nieuw plan om Lelystad Airport op tijd te openen

Michaël Niewold • 17 januari 2019 17:39 @michaelniewold

Archieffoto. Beeld © ANP

Er ligt een nieuw plan op tafel om luchthaven Lelystad vluchten van Schiphol over te laten nemen. Grote vraag is of dit plan genoeg is voor de Europese Commissie, anders volgt nog meer vertraging voor het omstreden vliegveld.

Lelystad Airport is een slepend dossier: de opening van het vliegveld is al twee keer uitgesteld. De bedoeling is nu dat het volgend jaar in gebruik wordt genomen.

Dan kan een begin gemaakt worden met het overhevelen van vakantievluchten van Schiphol naar het vliegveld in Lelystad, waar het vliegveld oorspronkelijk voor bedoeld is. 

Druk op de ketel

Duidelijkheid over Lelystad is ook van het grootste belang voor mogelijke uitbreiding van het aantal vluchten van en naar Schiphol. De Omgevingsraad Schiphol (ORS), het belangrijkste adviesorgaan, heeft het advies over mogelijke groei op Schiphol uitgesteld tot er meer duidelijkheid is over Lelystad

Het plan is om het vliegveld in Flevoland tot en met 2023 maximaal 10.000 vluchten te laten verwerken, daarna moet dat doorgroeien tot 25.000 vluchten. Voor Schiphol ligt het vluchtplafond tot en met 2020 op 500.000. Daar zit de luchthaven al jaren tegenaan, vandaar de haast met het openen van Lelystad.

Ruimte voor Schiphol

Als Lelystad vakantievluchten van Schiphol voor zijn rekening neemt, komt er daar meer ruimte voor (inter)continentale vluchten. Dat is volgens voorstanders van groei van de luchtvaart nodig voor de internationale concurrentiepositie van Nederland. 

Het plan dat minister Van Nieuwenhuizen in juli 2018 bij de Europese Commissie indiende, was niet in orde, omdat vliegmaatschappijen die al vanaf Schiphol vlogen werden voorgetrokken. Volgens de Europese luchtvaartwet mogen geen nieuwkomers worden buitengesloten.

Vliegmaatschappijen verleiden

Van Nieuwenhuizen wil aanbieders van vakantievluchten vanaf Schiphol verleiden om naar Lelystad te gaan. Daarvoor wil ze hen voorrang te geven bij de verdeling van start- en landingsrechten (slots) vanaf deze luchthaven. Hierdoor kunnen zij de meest lucratieve tijdstippen om te vliegen claimen. 

Om het nog verleidelijker te maken, schrapt Van Nieuwenhuizen de lijst van verplichte bestemmingen waar maatschappijen op moesten vliegen vanaf Lelystad. Hiermee hoopt zij andere maatschappijen dan de usual suspects zoals Transavia en Corendon naar Lelystad te lokken. Eis blijft wel dat de bestemming moet passen binnen de infrastructuur van de luchthaven die is ingericht op vakantievluchten.

De slots die vrijkomen op Schiphol, kunnen alleen gaan naar vluchten waar minimaal 10 procent van de passagiers een overstap maakt, schrijft de minister aan de Tweede Kamer.

Onderzoek

Grote vraag is of Van Nieuwenhuizen met dit plan vliegtuigmaatschappijen weet te verleiden. Daarom laat zij de komende maanden een analyse doen waarin ook de mening van vliegmaatschappijen gevraagd zal worden. De uitkomst hiervan komt op zijn laatst in mei.

Daarnaast kunnen belanghebbenden of andere geïnteresseerden de komende drie weken hun mening geven via een internetconsultatie. Als die klaar is stuurt Van Nieuwenhuizen het plan met eventuele verbeteringen naar de Commissie. 

Oordeel Commissie

Die heeft vervolgens zes maanden de tijd om het plan te beoordelen, laat een woordvoerster van de Commissie weten. Dat zou dus uiterlijk in augustus zijn.

Of het zo lang gaat duren is de vraag. In een Kamerbrief over het afkeuren van het oorspronkelijke voorstel, schrijft de minister dat er overleg is met de Commissie. Daarin schrijft ze ook dat er gepraat wordt over de tijd die de Commissie zal nemen om opnieuw naar het voorstel te kijken.

Of er op het ministerie rekening wordt gehouden met nieuw uitstel is onduidelijk. Op 4 december vorig jaar meldde Van Nieuwenhuizen de Tweede Kamer al dat het streven nog steeds opening in 2020 is, maar dat dit wel 'steeds ingewikkelder' is geworden. Een woordvoerder kon niet direct zeggen of dit nog steeds geldt.

Politieke goedkeuring

Maar zelfs als vliegmaatschappijen en de Commissie meeewerken, dan nog is het de grote vraag de Tweede Kamer instemt met dit nieuwe plan. Veel oppositiepartijen maar ook coalitiepartijen D66 en ChristenUnie zijn faliekant tegen nieuwe vluchten op Lelystad.

Afgesproken is dat Lelystad Airport alleen mag worden gebruikt als 'overloopluchthaven' voor Schiphol, dus om vakantievluchten te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad. 

Bron • RTL Z