Politiek

Fonds van 500 miljoen moet investeerders naar Europa lokken

Martin Bruining • 04 mei 2016 21:10 @MartinBruining

Eurocommissaris Carlos Moedas. Beeld © RTL Z Toekomstmakers

Europese bedrijven hebben soms moeite om internationale investeerders te trekken. Verschillende landen, met elk hun eigen regelgeving, maken Europa een lastige markt voor bedrijven die willen groeien. Eurocommissaris Carlos Moedas wil dat aanpakken door een speciaal investeringsfonds te creëren.

De oorzaak van het probleem is voor Moedas duidelijk: "In Europa zijn we heel erg afhankelijk van financiering door banken. Dat zie je in de Verenigde Staten niet, want daar komt maar een klein deel van het geld, zo'n 20 tot 30 procent, van de bank", legt hij uit aan RTL Z Toekomstmakers

Barrière verlagen
"Het meeste geld komt van private investeerders en venture capitalbedrijven." En dat wil Moedas ook graag in Europa zien. "We moeten de investeringen in Europa zien te diversifiëren."

Daar is wel actie voor nodig. De barrières om zaken te doen binnen de Europese Unie moeten omlaag en regelgeving moet gelijkgetrokken worden. "Wij hebben 28 landen met elk hun eigen wetten en regels. Dat moet veranderen. Investeerders brengen hun geld ergens anders onder, omdat ze het simpeler willen."

500 miljoen
Moedas wil een nieuw Europees investeringsfonds, waar vooral geld van private investeerders in zit. Dat kan dan wel worden aangevuld met 'een klein beetje' belastinggeld. "Het moet makkelijker worden om zaken te doen in meerdere Europese landen, zonder dat dat problemen oplevert. Dat is een succes als bedrijven over 5 jaar kunnen zeggen dat ze in Europa konden blijven, omdat de Europese Unie er voor hen was."

In het fonds zou 500 miljoen euro moeten komen. Nog steeds een schijntje vergeleken met miljarden in de Amerikaanse markt. "In totaal gaat er in Europa zo'n 5 miljard om. Vergeleken met 26 miljard in de VS is dat natuurlijk heel weinig."

'Spijtig'
Nu vertrekken start-ups die innovatieve ideeën in Europa bedachten bijvoorbeeld naar de VS, omdat ze daar wel geld kunnen krijgen. Moedas noemt TomTom en Booking.com als voorbeelden. "Dat is spijtig. We moeten hier iets aan doen, en snel ook. Er is geen tijd te verliezen."

Bron • RTL Z Toekomstmakers / Martin Bruining