Nieuws

Hier gaan we heen in 2016: robots in huis en vernieuwing in bedrijven

Karin Husslage • 15 september 2015 15:50 @karinhusslage

Hier gaan we heen in 2016: robots in huis en vernieuwing in bedrijven
Beeld © ANP

Na zeven jaar crisis, komen we nu in zeven betere jaren, voorspellen trendwatchers Richard en Lieke Lamb. Met robots, vernieuwende bedrijven en nóg meer delen.

De komende zeven jaar moeten we een nieuwe balans vinden, wat de trendwatchers de 'transitie-economie' noemen, daarna komen we in rustiger vaarwater - 'balanseconomie' genoemd. Dan gaat het beter met onze economie, maar die zal wel minder hard groeien. Dat komt door een verandering in de maatschappij: bedrijven en overheden sturen niet meer alleen financieel. Ook zullen de 'kosten van een duurzame samenleving', zoals internationale klimaatafspraken, naar verwachting doorgerekend worden in alle producten en diensten.

In het rapport van Richard en Lieke Lamb, Trendverwachting 2016, is het thema 'polderpositivisme' gekozen voor komend jaar. "Nederlanders zullen door de (lichte) economische verbeteringen gemotiveerd worden om samen weer extra de handen uit de mouwen te steken en flink aan te pakken", stellen de Lambs. "Na zeven jaar een speelbal te zijn geweest van bezuinigingen en hand-op-de-knip houden willen mensen weer controle over hun eigen leven."

De vijf trends voor 2016:

  1. Robotrevolutie: er komen steeds meer robots in ons leven. Van de zelfrijdende auto's tot medische robots, en van surveillancerobots tot zelfstandig opererende 3D-printers. Social robots worden onze nieuwe huisgenoten en helpen met allerlei klusjes in huis. Langzaam worden ook hele bedrijfsprocessen overgenomen door robots, wat banen zal gaan kosten.
  2. Digidemocratie: het vertrouwen in overheid, politiek en financiële instellingen zakte de afgelopen jaren al in; nu heeft ook de journalistiek het zwaar te verduren in de publieke opinie. TV wordt ingehaald door Youtube, en mensen gebruiken internet om zelf onderzoek te doen naar hoe dingen in elkaar steken. Ook ontstaan veel lokale, grijpbare initiatieven als tegenbeweging van een gevoel van onmacht. Van media wordt verwacht dat ze ruimte bieden aan nuance en aandacht besteden aan creatieve en constructieve ideeën, geen snelle, ongenuanceerde populistische oplossingen.
  3. Voordeeleconomie: afgelopen jaar deden de bedrijven in de deeleconomie het al goed, zoals Airbnb en Peerby. Crisisconsumenten ontdekken dat ze er voordeel uit kunnen halen, en in hun kielzog lanceren steeds meer bedrijven projecten en campagnes rondom delen. Ouderen waren vooralsnog huiverig - ze gaven voorkeur aan spullen bezitten in plaats van delen - maar beginnen nu ook de voordelen in te zien.
  4. Schaduwtijd: mensen hebben steeds minder 'tussentijd' waarin ze even niets te doen hebben of wachten, door social media, e-mail en steeds meer ook The internet of things - apparaten op afstand aansturen via internet. Dat zorgt dat mensen impulsiever keuzes maken. De weinige momentjes tussendoor noemen de Lambs 'schaduwtijd', vrije tijd die ontstaat als er bij een andere activiteit even tijd over is, bijvoorbeeld even Twitter lezen terwijl je wacht op je kinderen die uit school komen.
  5. Flexconomy: kleine, disruptieve bedrijfjes die snel innoveren, winnen het van de 'dino's, lang bestaande, logge bedrijven. Bedrijven zoeken naar manieren om te vernieuwen, zonder te snel mee te gaan in een hype, en het oude te snel af te schrijven. Motto: ‘onderzoekt alles, behoudt het goede’. 

Vanavond vertelt trendwatcher Farib Tabarki bij Van Liempt Live over nog drie trends: de veranderingen in de taxibranche, de middenstand die verdwijnt door de opkomst van webwinkels en privacy-issues die ontstaan doordat mensen overal gefilmd worden.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen