We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Economie

Sjoemeldiesels: Europa beschermde niet consument, maar automakers

19 december 2016 07:14

Sjoemeldiesels: Europa beschermde niet consument, maar automakers

Jarenlang kwamen signalen binnen dat er werd gerommeld met sjoemelsoftware, maar de Europese Commissie deed daar niets mee. Niet consumenten werden beschermd, maar de autoproducenten.

Volgens de enquêtecommissie van het Europees Parlement die 'dieselgate' het afgelopen jaar onderzocht was de Europese Commissie nalatig door jarenlang geen actie te ondernemen.

Daarnaast hebben de EU-lidstaten veel te weinig toezicht gehouden op de auto-industrie en de laboratoriumtesten die de werkelijke uitstoot van schadelijke stoffen op de weg verbloemen, concludeert de enquêtecommissie in een conceptrapport.

'Ontluisterend'

Nadat in september vorig jaar duidelijk werd dat diesels van Volkswagen met twijfelachtige software waren uitgerust, bleken veel andere automerken ook trucs uit te halen om op papier te kunnen voldoen aan de milieunormen.

De onderzoekscommissie probeerde afgelopen jaar te achterhalen wie in Brussel iets kan worden verweten. Na het horen van EU-commissarissen, ministers, toezichthouders, keuringsinstanties en topmannen van automerken is het ''ontluisterend vast te stellen dat dit grootschalig consumentenbedrog zo lang heeft kunnen doorgaan'', aldus commissielid en mederapporteur Gerben-Jan Gerbrandy (D66).

'Wanbeleid'

Oud-milieucommissaris Janez Potocnik heeft excuses aangeboden. Met informatie die hij doorspeelde aan zijn collega Antonio Tajani (Industrie) zou weinig zijn gedaan. Veel betrokkenen bleken zich niet verantwoordelijk te voelen. Sommigen wezen op gebrek aan bewijs, anderen op de betere uitstoottesten die in aantocht zijn.

Gerbrandy spreekt van wanbeleid en het negeren van wettelijke verplichtingen door de lidstaten. Hij wil nader onderzoek naar de Europese Commissie, die 'duidelijk steken heeft laten vallen.' Brussel is onlangs overigens procedures begonnen tegen zeven EU-landen die het gerommel met de testen door de vingers zagen en daarmee hun autofabrikanten uit de wind hielden.

Onafhankelijk agentschap

EU-parlementariër Bas Eickhout, ook lid van de commissie, vindt het essentieel dat een onafhankelijk Europees agentschap autotypes gaat controleren. De lidstaten willen die bevoegdheid vooralsnog echter niet uit handen geven.

Bron • RTL Z / ANP

Gerelateerde artikelen