Economie

'Rusland dreigt met sluiten van luchtruim voor KLM'

31 oktober 2017 08:30

'Rusland dreigt met sluiten van luchtruim voor KLM'
Een vrachtvliegtuig op Schiphol wordt geladen. Beeld © ANP

Rusland dreigt met sluiting van het luchtruim voor Nederlandse vliegtuigmaatschappijen omdat vrachtmaatschappijen, waaronder het Russische Air Bridge Cargo, hun vluchten moeten verhuizen van Schiphol naar andere luchthavens. Nederland heeft tot zaterdag gekregen om de problemen op te lossen.

Dat meldt De Telegraaf. De Russische vrachtmaatschappij zou juist willen uitbreiden op Schiphol maar brengt nu drie vrachtvluchten over van Schiphol naar het Belgische Luik. 

Tegen de krant zegt Henk-Jan van Keulen van ABC Nederland dat 'er hoog overleg is tussen Den Haag en Moskou over de kwestie'. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil de berichtgeving in de krant niet glashard ontkennen. 

Een woordvoerder laat weten: "Het ministerie is met meerdere partijen in gesprek over de slots (de tijd waarbinnen een vliegtuig mag opstijgen of landen, red). In het belang daarvan kan over de inhoud van deze gesprekken en met wie deze gevoerd worden, geen mededeling worden gedaan."   

Maximum aantal vluchten bereikt

Volgens De Telegraaf zou KLM zich al voorbereiden op een eventuele sluiting. Annette Groeneveld van de Nederlandse Vereniging van Cabinepersoneel zegt dat zij van KLM een 'schot voor de boeg hebben gehad. "Er is gezegd dat het zou kunnen gebeuren dat er meer personeel nodig is op deze vlucht. 

Een woordvoerder van KLM wil geen commentaar en het bericht van de krant niet bevestigen. Ontkennen deed hij het overigens ook niet. Van alle KLM vluchten vliegt 15 tot 16 procent over Rusland.

Leen van der List van FNV Cabine zegt tegen RTL Z dat het dreigement van de Russen er inderdaad ligt. Op basis van welke bronnen hij deze uitspraak doet 'kan ik niet zeggen'. Hij is blij dat de discussie over de slots hiermee opnieuw op tafel ligt. Nu krijgen passagiersvluchten volgens hem voorrang terwijl 'vakantievluchten economisch veel minder toevoegen'. 

'Over rusttijdenregeling heen'

Een gesloten luchtruim betekent dat KLM-vluchten drie tot vijf uur langer zouden moeten vliegen naar bestemmingen als China en Singapore. En dat geeft weer allerlei organisatorische problemen. Zo kan er makkelijk een extra piloot, of zelfs twee, mee, zegt Van der List, "maar de cabine gaat dan over de werk- en rusttijdenregeling heen".   

Niet alleen  Air Bridge Cargo (ABC) moet een deel van de vluchten vanaf morgen naar andere luchthavens verplaatsen maar ook Singapore Airlines, Turkish Airlines, Air China, China Cargo Airlines en Cathay Pacific. De reden is dat het maximumaantal vluchten van 500.000 vliegbewegingen per jaar op Schiphol bereikt is. 

Minder vracht, minder werkgelegenheid

Een woordvoerder van Schiphol zei eerder tegen RTL Z dat het 37 van de in totaal 150 wekelijkse cargovluchten kwijtraakt. Schiphol is na Parijs en Frankfurt nu nog de derde Europese luchthaven voor vracht. Vorig jaar werd op Schiphol 1,7 miljoen ton vracht afgehandeld.

Cargomaatschappijen hadden juist om extra vluchten gevraagd. Sharon Dijksma, staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu onder het vorige kabinet, vroeg andere maatschappijen of zij misschien vertrek- en landingsrechten wilden afstaan, maar die hebben dat afgewezen.

Dijksma baalt ervan dat er minder vracht van en naar Schiphol gevlogen kan worden in de wintermaanden omdat dit volgens haar ten koste gaat van de werkgelegenheid. De verwachting van brancheorganisatie ACN is dat het schrappen van cargovluchten 1500 tot 2000 banen gaat kosten in de afhandeling op Schiphol. 

Extra kosten

Volgens Joost van Doesburg van de Verenging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) betekent een verbod om over Rusland te vliegen een hoop extra geld: "Denk aan de personele kosten maar ook aan extra kerosine."

Hij zegt dat het Russische Air Bridge Cargo het verliezen van de slots aan zichzelf te danken heeft. "Van dat tijdsbestek waarbinnen je mag landen of opstijgen met je voor 80 procent gebruik van maken. Doe je dat niet of ben je vaak te laat dan kun je een slot verliezen."

Schiphol zou binnen nu en twee weken met een voorstel komen voor cargomaatschappijen, zegt hij. "Maar kennelijk wilden de Russen dit niet afwachten." 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen