We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Economie

'Machtige lobby houdt scheepvaart milieuvervuilend'

Frederieke Hegger • 29 januari 2016 15:51 @frederiekeh

'Machtige lobby houdt scheepvaart milieuvervuilend'

Je t-shirt, spijkerbroek en blikjes cola. Allemaal worden ze vervoerd per schip. En dat vervoer kan een stuk duurzamer, vindt klimaatjournalist Bernice Notenboom. Zondag gaat haar nieuwe documentaire 'Sea Blind' in première.

'Extreem weer' heeft voor Bernice Notenboom een hele andere betekenis dan voor de meeste Nederlanders. In 2013 maakte ze voor de VPRO de serie Klimaatjagers waarvoor ze naar de meest extreme plekken ter wereld reisde. Van Alaska tot de Amazone, en van India tot Groenland. Niet lang daarna vertrok ze voor een reis van 50 dagen van de Noordpool naar Canada. Een zware tocht waarbij een temperatuur van -50 graden geen uitzondering was, vertelde ze bij RTL Late Night.

Tijdens deze barre tocht verdiepte ze zich niet alleen in de oorzaken, maar ook in de gevolgen van smeltend poolijs: dat maakt de weg vrij voor een nieuwe commercieel interessante handelsroute. En die handelsroute heeft ook alles met jou en mij te maken, vertelt Notenboom in haar nieuwe documentaire 'Sea Blind'. 

Zonder dat we er bij stilstaan komt bijna alles wat we kopen, 90 procent, per schip aan. De containerschepen waarin de t-shirts en gadgets zitten hebben veel brandstof nodig, en die energie is niet zo duurzaam.

Bunkerolie
Het gaat in veel gevallen om bunkerolie: een relatief milieuvervuilende brandstof. Vervang je bunkerolie door LNG (liquid natural gas) dan wordt er geen roet meer uitgestoten, en wordt de scheepvaart al een stuk duurzamer. "Alles beter dan wat er nu gebeurt," zegt Notenboom. "Er komt nu zo veel troep in de lucht."

Een makkelijke overstap zou je zeggen, maar het duurzame alternatief is ook duurder. De reders die Nootenboom sprak, vonden het vaak té duur. Maar als je naar de extra kosten per product kijkt valt het wel mee, stelt de klimaatjournalist: "Eén blikje cola vervoeren per containerschip kost 1 cent, vraag je daar het dubbele voor dan betaal je 1 cent extra. Is dat nou zo duur? Volgens mij heeft de consument dat er wel voor over."

Lobby
Helaas staat verduurzamen niet hoog op het prioriteitenlijstje van veel rederijen, concludeert Notenboom. "Het is een uitermate competitieve business. Ze willen niet veranderen, alles functioneert op marge. En ze hebben een uitermate sterk lobby-apparaat." Het feit dat strenge regels voor de scheep- en luchtvaart uit het klimaatakkoord van Parijs is geschrapt is daar een voorbeeld van, stelt Notenboom.  

Een lichtpuntje in de duisternis: in Europa zijn er milieuregels (Emission Control Area’s) over de uitstoot van schepen. Maar controle is er nauwelijks en boetes worden in beperkte mate opgelegd. De handhaving buiten de EU is ook bijzonder lastig: de zee is van niemand en dus van iedereen.

Notenboom hoopt op een boetensysteem in Europa. "Dan creëren we een eerlijk speelveld en krijgen bedrijven bij alle Europese havens dezelfde boetes."

De nieuwe documentaire over de mysterieuze en vervuilende wereld van de scheepvaart, Sea Blind, gaat zondag in première. Bekijk hier alvast de trailer: 

Gerelateerde artikelen