We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Economie

Goed nieuws voor winkelpersoneel: 15.000 nieuwe banen

Karin Husslage • 29 december 2016 08:40 @karinhusslage

Goed nieuws voor winkelpersoneel: 15.000 nieuwe banen
Beeld © ANP

Na de reeks grote faillissementen van winkelketens, lijkt het zonnetje nu weer door te breken in de branche. Uitkeringsinstantie UWV verwacht dat er de komende twee jaar zo'n 15.000 banen bij komen in de retail.

In drukke winkelstraten, zoals de Amsterdamse Kalverstraat, is het deze week goed te zien. Mensen vertrouwen weer in de economie, en geven makkelijker geld uit. In de Amsterdamse straat zijn in deze vakantieperiode zelfs winkels die mensen buiten de deur laten wachten en gespreid toelaten. 

Retaildeskundige Paul Moers erkende eerder deze week ook al dat "de retailcrisis definitief voorbij is". "Vanaf september, oktober zag je de omzetten in food en non-food ineens omhoog schieten", aldus Moers. Wel blijven het lastige tijden voor stenen winkels, stelt hij, vooral in de dorpen en kleinere steden.

Werk: sociale media en transport

De banen die er in de komende twee jaar bij komen, zullen voor een groot deel komen vanuit kleinere winkels (MKB) en webwinkels, verwacht het UWV. Traditionele warenhuizen staan nog steeds onder druk.

Bij webwinkels is veel werkgelegenheid voor mensen die bijvoorbeeld logistiek, transport of sociale media doen. Maar er komen ook winkelbanen bij, zoals de verwachtte 2500 banen die erbij komen door de komst van twintig winkels van Hudson's Bay.

Andere eisen voor personeel

Het UWV verwacht wel dat er hogere eisen worden gesteld aan verkoopmedewerkers van winkels, bijvoorbeeld doordat ze goed advies kunnen geven aan klanten. Het UWV haalt in haar rapport een onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut aan, waarin staat: "Als consument wil je tegenwoordig advies en gastvrij ontvangen worden als je naar een winkel gaat, anders zou je wel online bestellen."

Ook haalt het UWV retaildeskundige Cor Molenaar aan, die stelt dat winkels vaker onderscheidend willen zijn en in willen spelen 'op het ervaren van geluk door klanten'. Winkelpersoneel moet daardoor goed kunnen communiceren, gastvrij zijn en goede productkennis hebben.

Dat onderzoeksbureau verwacht dat vakkundig personeel dat dit in de vingers heeft vaker in vaste dienst zal worden genomen, zodat ze langer kunnen worden behouden.

21.000 ontslagen

2016 was een moeilijk jaar voor de retail. Alleen al in de eerste negen maanden van het jaar werden er 400 faillissementen uitgesproken. Tot november werden 21.000 mensen ontslagen bij het omvallen van onder andere V&D, Macintosh en Scheer & Foppen. Een jaar eerder waren dat er 'maar' 8000.

Vorige week werd bekend dat de meeste oud-V&D-medewerkers intussen weer aan het werk is: 7000 van de 10.000 mensen heeft weer een baan. Het gaat daarbij wel vooral om de jongere ex-medewerkers. Ze vonden vooral werk in andere winkels of in de horeca.

Meer op RTL Z:

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen