Economie

Europese Commissie wil strengere uitstootnormen, autoprijs omhoog

Matthias Pauw • 08 november 2017 16:24 @mattpauw

Europese Commissie wil strengere uitstootnormen, autoprijs omhoog
Beeld © ANP

De Europese Commissie wil dat autofabrikanten veel schonere wagens gaan maken, daarvoor heeft het vandaag een wetsvoorstel gepubliceerd. Vanaf 2030 moeten nieuwe auto's gemiddeld 30 procent minder CO2 uitstoten dan in 2021. Daar hangt wel een prijskaartje aan. Auto's worden gemiddeld 1000 euro duurder.

De maatregelen worden genomen om aan het klimaatakkoord van Parijs te kunnen voldoen. De EU streeft ernaar om in 2030 40 procent minder broeikasgassen uit te stoten dan in 1990.

Van 95 naar 66,5 gram

En dus moet ook de auto-industrie verder vergroenen. In 2021 mogen nieuwe auto's nog gemiddeld – dat gemiddelde geldt voor de hele vloot van een fabrikant – 95 gram CO2 uitstoten per kilometer. In 2030 moet dat 30 procent minder zijn: 66,5 gram dus.

Om ervoor te zorgen dat er niet met maatregelen wordt gewacht tot de deadline, is er ook een tussendoel van 15 procent reductie in 2025 opgenomen in de plannen.

Voor bestelwagens gelden dezelfde reductiedoelen, hoewel die met 147 gram in 2021 wel wat meer mogen uitstoten dan passagiersauto’s.

'Mager voorstel'

Hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven vindt de doelstellingen aan de magere kant: "De Commissie klopt zichzelf op de borst over de haalbaarheid. De doelstellingen zijn inderdaad haalbaar maar misschien weinig ambitieus."

"De technologische ontwikkelingen gaan namelijk razendsnel. Dus als je stelt dat in de eerste vijf jaar (tussen 2021 en 2015) 15 procent reductie gehaald kan worden, dan zou je tussen 2025 en 2030 20 of misschien wel 25 procent kunnen halen", zegt hij. 

De automakers zijn het daar trouwens helemaal niet mee eens. De belangenclub van Europese autobouwers ACEA schrijft in een reactie dat een reductie van 15 procent in 2025 niet haalbaar is en dat een reductie van 30 procent in 2030 ook te ambitieus is. Zelf denkt de industrie eerder aan 20 procent. Volgens ACEA levert dat 'hoge, maar acceptabele kosten' op.

Overschrijding is duur

In 2016 was de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto's 118,1 gram per kilometer. Om de doelen te halen moeten de motoren dus een stuk schoner worden in de komende jaren. Overschrijding van de norm is een kostbare zaak.

Als het gemiddelde van een vloot van een fabrikant de norm overstijgt, levert dat per gram teveel een boete van 95 euro op, die regel werd al eerder afgesproken en geldt vanaf 2019.

Heel duur

Om een beeld te krijgen van wat dit betekent. Stel: fabrikant V verkoopt een miljoen nieuwe auto's in Europa, die gemiddeld 70 gram CO2 per kilometer uitstoten in 2030.

Dat levert dan een boete op van 3,5 (overschrijding) x 95 (boete per gram) x 1.000.000 (aantal auto's). Dat komt uit op 332.500.000 euro. Een dure grap dus.

Auto's 1000 euro duurder

De Commissie schat zelf dat de productie van auto's in 2025 1000 euro duurder zal worden door het beleid, in 2030 zal dat 900 euro zijn. Die kosten zullen uiteindelijk weer doorberekend worden aan de consument.

Toch denkt de Commissie dat de brandstofbesparing uiteindelijk geld oplevert voor consumenten. Wie in 2030 een auto koopt en er 15 jaar mee blijft rijden zou netto 1500 euro besparen door minder brandstofkosten. Koop je in 2025 je nieuwe wagen, dan is je winst na 15 jaar rijden 600 euro, denkt het dagelijks bestuur van de EU.

Het Nederlandse ministerie voor Economische Zaken en Klimaat en het Duitse ministerie van Economische Zaken reageerden niet direct op de vraag of zij de plannen van de Commissie zullen steunen.

De Raad van de Europese Unie en het Europees Parlement moeten het voorstel nog wel goedkeuren voordat het in werking treedt, een proces dat vaak jaren duurt. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen