We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Economie

'Elektronicafabrikanten nog lang niet duurzaam'

Michaël Niewold • 18 mei 2016 09:52 @michaelniewold

'Elektronicafabrikanten nog lang niet duurzaam'
Een kobaltmijn tussen de Congolese steden Lubumbashi en Kolwezi. Beeld © AFP

Het is maar matig gesteld met de duurzaamheid van electronicafabrikanten. Ze hebben het wel op de agenda staan, maar vooralsnog blijft het vooral bij mooie woorden, zegt onderzoeksbureau Rank a Brand.

Fairphone doet z'n naam eer aan en haalt de hoogste score van 16 onderzochte fabrikanten: het B-label. Het bedrijf dankt dit aan haar transparantie, het feit dat opladers een optie zijn en niet standaard worden meegeleverd. Bovendien wordt er minstens 20 procent aan gerecycled plastic in de producten verwerkt, schrijft Rank a Brand.

Apple en HP zijn volgens het bureau goed op weg en verdienen daarmee het predikaat C-label. Apple dankt dat aan haar klimaatbeleid. HP doet het onder meer goed omdat ze proberen het waterverbruik terug te dringen bij het maken van hun producten. 

Minnetjes voor HTC en Huawei

Het onderzoeksbureau, waar consumenten zich ook bij kunnen aansluiten, is niet te spreken over HTC, Huawei, Nintendo en ZTE. Die kunnen we maar beter niet kopen, adviseert Rank a Brand. Bij het maken van hun producten besteden de merken onvoldoende aandacht aan het gebruik van gerecyclede materialen, het energieverbruik van het apparaat en het vermijden van delfstoffen uit mijnen in oorlogsgebieden. Voor het maken van smartphones zijn moeilijk te krijgen metalen, zoals kwik en kobalt, nodig. 

Waar de bedrijven precies tekortschieten, kan directeur Radboud van Delft ook niet zeggen. "Zij publiceren niet of nauwelijks over hun beleid, dat is een van de redenen dat ze zo laag scoren."

Zijn onderzoeksbureau roept merken op om transparant te zijn over het beleid, omdat consumenten 'daar recht op hebben'. "Als zij goed beleid voeren, dan publiceren ze dat wel", beargumenteert Van Delft de lage klassering voor bedrijven die niet zo transparant zijn. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen