Economie

Bierfietsexploitanten verdienen goud geld met 'kermis op wielen'

Coen van de Ven • 16 april 2017 09:56 @CoenvdVen

Bierfietsexploitanten verdienen goud geld met 'kermis op wielen'
Vanaf 1 november verleden tijd in de Amsterdamse binnenstad. Beeld © ANP

Amsterdam probeert opnieuw de bierfiets uit het grootste deel van de binnenstad te verbannen. Jammer voor de ondernemers, die met hun rondfietsende cafés een aardige boterham verdienen.

De geestelijk vader van de bierfiets, Ard Karsten, is inmiddels al dertien jaar lang bezig met wat hij ziet als een leuke toeristische toevoeging aan zijn stad Amsterdam. Maar daar zijn de meningen sterk over verdeeld. Burgers roerden zich al eens in een petitie en een woordvoerder van de burgemeester noemt de bierfiets tegenover RTL Z "het symbool van toeristische exploitatie van de binnenstad."

Verbod

Burgemeester Eberhard van der Laan ziet de fietsen dan ook het liefst van de grachten verdwijnen. Eigenlijk had dat wat hem betreft al moeten gebeuren, maar dat werd door de rechter verhinderd. Deze week kondigde Van der Laan aan dat per 1 november het echt klaar moet zijn met de cafés op wielen.

Maar valt er eigenlijk een beetje te verdienen aan de bierfiets en hoe gaan zij nu verder?

Zonnige zaterdag is kassa

Een ritje op een normale bierfiets (16 personen) levert doorgaans een bonnetje op van ongeveer 350 euro voor een groep. Zowel de gemeente als twee exploitanten bevestigen dat er op een zaterdag in het hoogseizoen vijftien bierfietsen in de binnenstad rondfietsen. Die rijden natuurlijk niet achter elkaar door maar staan ook zeker niet lang stil: één fiets maakt ongeveer tussen de twee en drie ritjes per dag.

Uitgaande van een gemiddelde van 2,5 zijn dat dus 37,5 ritjes per dag. Een zonovergoten zaterdag levert de drie exploitanten dus al gauw een ruime 13.000 euro aan gezamenlijke omzet op.



De bierfietsen worden niet zelden aangepast aan de actualiteit. Zo reed er een 'Boris Bus' rond na brexit, waarin politicus Boris Johnson een sleutelrol had. (Beeld: Damtours)

Kleine vier ton

Daar staat tegenover dat er op de andere dagen van de week nauwelijks wordt gereden. De ondernemers moeten het dus vooral hebben van de eerste dag van het weekend en van het hoogseizoen: dat van april tot oktober duurt.

Als we uitgaan van een goed seizoen met dertig zaterdagen en de dagen in het laagseizoen niet meerekenen, kom je uit op een kleine vier ton die de drie bedrijven mogen verdelen. 

Dure fietsen

Goedkoop zijn de fietsen echter niet. De aanschafprijs ligt doorgaans tussen de 25.000 en 35.000 euro. Daar komt een hoop onderhoud bij, ze moeten gestald worden en de lonen voor chauffeurs die de beschonken toeristen veilig moeten rondfietsen. Tel daar belastingen bij op en je houdt een marge over van "veertig procent als je mazzel hebt", zegt Karsten.

Ondanks die bijkomende kosten blijft onder de streep toch nog een heel aardig bedrag over voor de exploitanten van bijna 160.000 euro. Zeker als je bedenkt dat de bierfiets vaak niet de enige inkomstenbron is maar deel uit maakt van een bont spectrum aan attracties.

Overlast

Geen klein bier dus. Maar wel bier met een wrange bijsmaak voor bewoners van de binnenstad die klagen over joelende toeristen, harde muziek en grote gevaartes op de openbare weg. "Ze houden geen rekening met de bewoners en het overige verkeer. Ze zien de stad als één groot pretpark", schreef de Vereniging van Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad in 2015 al bij het verspreiden van een succesvolle petitie tegen de bierfiets.


Koningsdag is een uitgelezen moment om de bierfiets aan de man te brengen. (Beeld: Damtours) 

De gemeente en de exploitanten vinden dat de afgelopen jaren hard is geprobeerd die ellende wat in te dammen. Er kwamen aparte routes, de muziekinstallaties verdwenen en er kon niet meer onbeperkt gedronken worden. Ook mocht niet meer zelf gereden worden, getrainde (en nuchtere) 'chauffeurs' werden verplicht.

Een verbod

"Ze hebben echt hun best gedaan, maar het is niet gelukt", concludeert een woordvoerder van de burgemeester. "Het is gewoon niet meer mogelijk. Deze stad heeft in 2016 een bevolkingsgroei doorgemaakt die gelijkstaat aan het inwoneraantal van Assen. Ook blijft het aantal toeristen toenemen." Om de stad leefbaar te houden is het uitbannen van de bierfiets onvermijdelijk, volgens het stadhuis.

Hoe nu verder?

Per 1 november is het zover en mogen de rijdende kroegen het grootste deel van de binnenstad niet meer in. "We hebben net de crisis overleefd en nu hakt de gemeente onze kop er af!", klaagt Karstens. Volgens hem is het essentieel voor de aantrekkelijkheid van de fietstochten dat klanten een stukje van het de oude stad zien. "Je kunt geen kermis bouwen in Amsterdam Noord."

Hij blijft dan ook heilig geloven in zijn concept: "Als de groepsfiets voor zestien personen niet meer mag, ga ik gewoon heel veel kleinere fietsen bestellen." De offertes voor vierpersoons bierfietsen zijn inmiddels aangevraagd. Ook daarmee moet het volgens de bierfietsexploitant van het eerste uur lukken om een aardige omzet te boeken: "Als we het wat exclusiever en net ietsje duurder maken, gaat dat gewoon lukken."

Bron • RTL Z / Coen van de Ven